söndag 29 november 2015

Glad 1:a advent

Här har varit en helg full av hemma-pyssel igen!
Lilla jul har firats, och med det har bl.a. julbelysningen kommit fram.

Jag har suttit vid symaskinen även denna helg, och bl.a. sytt denna juldyna
Dynan är faktiskt ett projekt som makens farmor en gång påbörjat, men av någon anledning aldrig slutförde, vilket gör den extra stämningsfull och lämplig till julen! Julen är ju en högtid full av traditioner. 

Till våra jultraditioner hör det, förutom att plocka fram julbelysning och lite annat julstök (lite julmat ska det ju också vara - och Egon ska bli julfin) till lilla jul, som ni såg på förra bilden, också att tända adventsljus och dricka julté ur den juligt beklädda tekannan som ni ser här (och som ni kan läsa mera om i detta blogginlägg). Vi hade en riktigt mysig advent-morgon med många tända ljus och pepparkakssnittar. 

Pepparkakssnittarna är såå perfekta om man vill ha pepparkakor utan att baka i timmar (vilket man inte nödvändigtvis hinner med det andra julstöket) eller köpa färdiga pepparkakor. Jag bakar dem varje år - även om jag i något skede nog alltid hittills också bakat "riktiga" pepparkakor - mest för syns skull (smaken är nämligen densamma tycker jag....). Jag har bloggat om dessa pepparkakor tidigare här, länk till receptet fick ni också då men ni kan få det igen här. De är verkligt snabb-bakade; jag hann bra baka dem före jobbet en morgon i veckan, så att jag kunde pigga upp min farmor och farfar lite med en snabbvisit och kex på eftermiddagen...

PS! På bilden ovan kan ni också smygtitta på mitt nuvarande stick-projekt (ett av många....). Jag stickar med glittrande  Nako Moonlight från Kauneimmat Joulun Käsityöt 2015 som jag nämnde i ett tidigare blogginlägg. Kan ni gissa vad det blir då?

söndag 22 november 2015

Från det ena till det andra....

Förra helgen var jag hemma och sydde,
och avslöjade i blogginlägget att jag kommer att fylla på mina tyglager denna helg!

Jupp jupp! Mamma och jag tog tåget till Åbo, och gick runt där några timmar.
Jag gillar Åbo! Jag trivdes så bra att bo där... (Men jag trivs ju här på Aspen också!)

Julgatan öppnades i Åbo, det var mycket folk i gång - och se vem jag såg här!

Jag hittade vad jag sökte; tyg bl.a, som ni ser här ovan. Gissa vad det ska bli?
Jag hittade också två klänningar och en väska (verkliga fynd!!) till julens festligheter bl.a, men de passar båda till mycket! Lite lektyr, lite , någon julklapp osv... En mycket trevlig dag med goda resultat m.a.o. 

Nu sitter jag här och njuter av mitt té samtidigt som jag bloggar. Det här fotograferade jag i veckan, men ända skillnaden är att det nu är två muggar framme när maken också är hemma, semlorna är någon dag äldre (men goda när man rostar - morotssemlor är bäst; nog har han väl kanske rätt min kära man...) - och förstås att jag har nytt té i koppen. Det blev Rooibos vanilj (Forsman), samma som jag avnjöt igår på café också. Jätte gott - rekommenderar! Jag köpte också Rooibos-té med julsmak (som jag inte hittar på nätet...) 

Bonusbilder!

De här fotona är från tidigare i höstas, men jag insåg då jag bloggade om Egon senast, att jag aldrig visat de här bilderna när han bakar blåbärspaj! Precis som björnen i sången om Mors lilla Olle gillar Egon naturligtvis blåbär. :)

fredag 20 november 2015

Västen!

Jag hann med många projekt förra veckoslutet.
Förutom mina sömnadsprojekt, som ni såg i förra inlägget, fick Egon en ny väst!
Hans skjorta såg så sval ut, och det är inte ännu dags för jultröjan (men nästa vecka är det ju lillajul!)

tisdag 17 november 2015

Home alone!

Åter en gång har jag varit gräsänka för en helg. Då gäller det naturligtvis att distrahera sig själv, vilket passar ypperligt i kombination med att försöka få sådant gjort som inte annars blir av. För mig brukar det, allt som oftast, innebära att sy! Sticka, brodera, virka - det gör jag oftast framför tv:n i sällskap, men ensam framför symaskinen brukar jag passa på att vara när jag är ensam hemma. 

Först gäller det att inspireras - här med både handarbetstidning och mattidning. ....och att njuta av stunden - hehe. Chips brukar också vara en del av mina gräsänkshelger....

Kauneimmat Joulun käsityöt 2015 var ett bra val - fanns massor där jag inspirerades av! Lite småpyssel, en poncho igen och lite annat smått och gott... Rekommenderar! (Följer ni länken kan ni klicka på "Lue tuotteen tarkempi kuvaus takakannesta", och ni ser bl.a. ponchon ja pratar om, på pärmen ser ni blomdekorationer jag gillade.)

I kotiliesi leivonta hittade jag också en massa intressant! ....kanske ni får se hur jag utnyttjat båda tidningarna här på bloggen senare....

Förutom att jag inspirerats till nya handarbeten, fick jag också en hel del färdigt; sömnadsarbeten!
Jag sydde inte mindre än 3 olika projekt - alla av samma tyg - men ni får hålla er till tåls tills ni får se de övriga två. Ett smakprov ska ni få - nämligen denna necessär! Jag använde mig av samma instruktioner som förut, nämligen dessa. De andra två projekten sydde jag för första gången - mycket nöjd med båda. Är ni nyfikna?

Och nu när detta pigga tyg med fint motiv är så gott som slut, väluttnyttjat tyg måste jag säga, kan jag med gott samvete köpa mera tyg när jag far till Åbo nästa helg! ...om jag fyndar, men det hoppas jag naturligtvis att jag gör. Hurra! :)

Läsa tidningar, sy - och naturligtvis baka! Då är det en bra helg!
Det blev en passionerad vit apelsinkladdkaka, som är just så god som det låter - och som det ser ut. Mums! Och jodå, jag sparade en bit till maken tills han kom hem på söndag - och delade med mig till svärföräldrarna som bjöd på mat på lördag - jag har inte ätit hela läckerheten själv (jag var ju tvungen spara utrymme i magen till chipsen!). Detta recept råkar för övrigt vara glutenfritt om någon behöver ett sådant recept! Ni ska få det här:

Passionerad vit apelsinkladdkaka

2 tsk rivet skal av apelsin
¾ dl nypressad apelsin
(2 msk cointreau)
250 g vit blockchoklad
20 g margarin, rumsvarmt
1 dl socker
4 ägg

Garnering:
4 passionsfrukter

175o, ca 45-55 min på nedersta falsen

Klä en rund form (ca 24 cm) med bakplåtspapper och smöra och bröa formen. Blanda apelsinskal och –saft med cointreau; värm sakta så att den knappt kokar. Bryt i chokladen och rör tills den smälter, det får absolut inte koka. Vispa i margarin växelvis med socker. Dra kastrullen åt sidan och vispa i äggen ett i taget. Häll smeten i formen och grädda. Ta ut kakan och ställ kalt till nästa dag.
Garnera kakan med passionsfrukt. En klick vispad grädde eller glass till tårtan passar bra. 

Kan visa min frukost också. Maken fick ju hotellfrukost, men inte är det här så tokigt heller. 
Vad gjorde då min frukost extra lyxig? 1) Jag hällde upp den färskpressade (!) apelsinjuicen i ett finare glas, och 2) jag kokade ett ägg till gröten. En så gott som vanlig frukost med andra ord, men jag njöt i alla fall. 

Ut och gå hann jag också - både på väg och på åkern kring vårt vackra Aspen. Det sistnämnda var ganska klottigt, som ni ser, men oj vad vackert det är ute i dimman på morgonen! 

Ni ser också att jag använder mina "welly-toppers"! Piggar verkligen upp de annars trista gummistövlar (som är 15+ år gamla de facto - men hänger bra med ännu!). Nu måste jag dock tvätta dem ett varv igen märker jag....

söndag 8 november 2015

3 euro, 5 dagar

"Ny frisyr" har jag också; jag gjorde en egen variant enligt dessa instruktioner. Busenkelt!
Jag har gjort det igen!
Jag kunde inte stå emot frestelsen att köpa garn från Latvala, de de sålde Novita Rose för 1 euro nystanet! På sistone har orange tilltalat mig särskilt mycket, så jag bad mamma köpa orange nystan åt mig. Det var lite grannare än vad jag dömde av reklamen, men nu när jag ser resultatet är jag jätte nöjd just med hur pigg och färgstark min bolero blev! Passar bra som kontrast till detta gråa trista höstväder tycker jag!

Jag sökte mönster på novita, och hittade många fina mönster för garnet i fråga. Jag fastnade för det här bolero mönstret som endast krävde 3 nystan (de facto med facit i hand bara 2,6 nystan) - och det tog mig 5 dagar att sticka denna enkla bolero. Det behöver inte vara komplicerade mönster för att resultatet ska bli bra! 

Nu vet ni hur jag såg ut på farsdagsmiddagen! ...och som ni ser har jag bakat bakelser...

Min vana trogen brukar jag baka åt fäderna. 
Denna gång blev det vitchoklad-bakelser:

Bakelser med vitchoklad

(ca 8 st)

Botten:
2 ägg
1 dl socker
½ dl vetemjöl
½ dl potatismjöl
½ tsk bakpulver

Fyllning:
100 g vitchoklad
1 dl vispgrädde
1 gelatinblad
2-3 msk mjölk

mjölk
kakao, florsocker
choklad till dekoration
hallonsylt

180o, ca 10 minuter

Blanda samman kaksmeten för bottnen och bred ut på en ugnsplåt och grädda i ugnen. Smält chokladen i ångbad. Lägg gelatinbladet i kallt vatten minst en kvart och blanda den sedan i uppvärmd mjölk och sedan med chokladen. Blanda försiktigt med grädden.
Pensla bottnen lätt med mjölk och dela det i två halvor. Bred chokladblandningen på den ena halvan och placera sedan det andra utanpå. Låt kakbottnen svalna helt, gärna i frysen för att göra den mer lätthanterlig.
Ta ut bakelser med hjälp av pepparkaksformar eller skär i rutor. Sätt dessutom ihop ”rutorna” eller figurerna två och två med sylt emellan för att göra höga fina bakelser. Blanda kakao med florsocker och strö jämt över bakelserna; eller rulla bakelserna däri. Dekorera.

onsdag 4 november 2015

20-talet inspirerar

November är här, och det är dags att förbereda sig på kallare tider!
Denna mössa stickade jag i garnet (Red Heart Shimmer) som blev över från mitt "Maple girl on the go" -set.


Mönstret till denna 20-luvun pipo hittas i Suuri Käsityö 10/2014 (klicka vidare på bilderna i länken så ser ni bild på både denna mössa och alla andra fina mönster i tidningen). 

Också andra har stickat - och bloggat - om denna mössa, hittade inte bara en, utan två stycken - i den andra länken ser ni också en snäppet förändrad version inklusive mönster. 

Eftersom jag stickade en lös krage till min poncho i mitt "maple girl on the go"- set, så kan jag även använda endast mössa och buff som set om jag så önskar. Praktiskt ska det vara.

Det som förvånande andra senast jag hade denna mössa på var dock inte mössan i sig, utan det faktum att jag hade håret löst - och att mitt hår är så långt! Jodå, jag är väl lite förvånad själv när jag ser det löst! ;) 

söndag 1 november 2015

Helgat

Helgen med halloween och all helgona, har varit skön och god.
Ja, jag tjuvstartade ju med halloween-firandet redan förra helgen, och så har jag firat på jobbet, som ni har sett.
Ni såg ju också redan i senaste inlägget hur gott jag fick äta igår?

Det har inte varit det enda goda jag fått äta...

Så här såg fredagkvällen ut. En liten ostbricka - och ni ser Bernhard, årets pumpalykta, som lyser så fint i spisen. 

Här ser ni honom bättre, en glad filur.

Pumpkin Pie lagade blev det också!
Egentligen hade vi tänkt laga pumpa-risotto från senaste Birka (ni hittar det här), men vi fegade ur.... Tyckte det var lite konstigt recept ändå.... Någon som prövat och kan berätta att vi gjorde fel?
Det här var ett säkert kort. :) Passade bra när vi fick gäster dessutom.

En sväng till gravgården blev det också, imorse när det ännu skymde lite och man såg alla tända ljus bra.
Därför har jag mina granna accessoarer med reflex i sig på. :)
(Ni ser det bättre här.)

PS! Min version av rävhalsduk har uppmärksammats på 365 saker du kan sticka eller virka som ni hittar på FB, och mitt inlägg med mönster har varit populär idag, 260 besökare till det inlägget hittills idag och det ökar hela tiden. Jätte kul - vad glad jag blir! :) Det har varit en populär halsduk kan jag säga, så hoppas många har nytta av mönstret!

lördag 31 oktober 2015

Den vilda kocken

Idag har jag fått smaka på godheter, minsann!
Fördelen med att vara gift med en jägare är att det ibland blir något 'lite extra' på menyn!

Vi hade lite duva, och lite fasan, så det blev en tudelad varmrätt! Dessa serverades med skilda såser - men med samma vitlöks-gräddpotatis.

Duva, som ni ser här, smakade vi båda för första gången. Väldigt gott måste jag säga! Såsen hade smak av bl.a. rödvin, mejram och enbär - helt superb!

Vi dukade naturligtvis med vår fina vilt-servis! Fasanen på tallriken syns ej här, men lägg märke till fasanen på glaset!
Fasanen var också god, förstås (men duvan var kanske min favorit om jag är ärlig...)! Fasan har faktiskt denna jägar-hustru fått smaka på förut... :)

Även denna sås, med smak av bl.a. grädde, äppel och timjan, var väldigt läcker!

fredag 30 oktober 2015

Halloween på jobbet

Ingen har väl missat att det är dags för Halloween igen? Det har i alla fall inte mina elever gjort. Vi hade bl.a. en liten halloween-fest på hussan i veckan, då vi gjort följande grejer (som är så fina att jag bara måste visa - med elevernas tillåtelse):

Halloweenpaj, dvs en enkel paj med lock som vi skurit ut ett skrämmande ansikte ur. 
(I detta fall squashpaj.)

Rödsprängda ögon, dvs kokta ägg (gulan blandad med creme fraiche + lite kryddor), vindruva till pupill och lite tomatpuré.

Mumiebröd, dvs varma smörgåsar dekorerade med ansikten.

Minipumpor av mandariner och kiwi. Vi gjorde också bananspöken, men de fastnade tyvärr inte på bild...

...och slutligen spökmaränger, som är lätt gjort genom att dekorera marängerna med lite smält choklad.

Jag har fått halloween med också på alla engelska timmar. Vi har antingen skrivit "scary poems", läst om varför man firar halloween, eller läst en "scary story" (The body snatcher) och ätit maränger till som jag förberett hemma. 

(Bakade ju åt en klass som skrivit brev åt mig tidigare, nu var det två andra klassers tur. Rättvist ska det vara. En klass kvar... Vet precis vad jag ska göra...)

Till veckans kollegiemöte vankades förutom några överblivna marängspöken och rester från hussan också kladdkaka! Vet ej vem som bakat - men mums! ...och jag, som brukar sticka på möte, hade valt en ny stickning i passande färg (också klädd i passande färg som ni ser, i en tunika jag stickade 2011 - ni ser den här). 

Mitt uppiggande orange garn (grannare än väntat men fint ändå) är ny-fyndat hos Latvala.  Novita Rose för 1 euro styck!! Jag ämnar sticka en 3-euros bolero åt mig. :) Den blir snabbt klar, hoppas jag...

tisdag 27 oktober 2015

Grått e' flott!

Ni minns den värmande presenten (buff och pannband) till 30-åringen? (Annars, se här!)
Jag blev väldigt förtjust i garnet jag använde, Novita Karuselli, och ville själv också ha något lika mjukt och skönt.

Sjalar har alltid hört till mina favoriter, så det blev en sådan jag hittade ett lämpligt mönster till. Här ser ni resultatet:



Mönstret till Collared Shawl hittar ni gratis här (in English). 

Den är väldigt finurlig tycker jag. Kragen och det lätta mönstret (några varv rätstickning istället för slätstickning här och där) gör att det ser mer "påklätt" ut på något vis. Garnet jag valde är som sagt underbart mjukt. Den gråa vackra meleringen gör att sjalen passar till det mesta - vardags som lite finare, till så väl byxor och kjol. (Melerat är trendigt nu har jag förstått? Eller inbillar jag mig?) Detta blir en favorit! Den är inte heller för stor för att "knycklas" ihop som en halsduk under rocken nu i kalla tider, och sedan vecklas ut till sjal när rocken kommer av. Praktisk med andra ord!

måndag 26 oktober 2015

Allt på en gång

Mycket hände denna helg!
...trots att jag var hemma hela helgen, och gjorde i princip ingenting....
Men medan jag lov och sov på natten till söndag, var andra aktiva. 
Det kom en mängd Halloween-foton från familjen; brorsbarnen hade varit på Halloweenfest och styvsyster gjort pumpa-lyktor. Jag vaknade med andra ord inspirerad - och pigg extra tidigt efter en extra timme sömn pga klockändringen (som är så onödig, kan inte poängteras nog!), och gjorde en festlig söndagsfrukost! Halloween-inspirerad som ni ser - det är bara en vecka kvar ju!

En god ägg-smörgås, té naturligtvis serverat i min pumpa-tévärmare (som gjorde premiär halloween 2013 - se här) och en liten apelsinlykta (varför jag också drack färskpressad apelsinjuice...). Jag hade ju ingen pumpa hemma, men kanske jag för införskaffa i veckan.... Man tager vad man haver, som ni vet. :)

Igår firades också internationella pastadagen!
Kul med tips från kalendern om man har svårt att bestämma sig vad man ska äta...
Det blev lasagne, som ni ser. Inget vidare foto, dock - men maten var god.
I fjolårets inlägg (jepp, firade då också) länkade jag till mera information.

Snabbt vidare till nästa högtid! Om halloween närmar sig så närmar sig ju också julen! Det är bara att inse fakta, även om jag redan varit lite irriterad på att julpynt kommit fram i butikerna, redan
Men skall man handarbeta till julen måste man ju börja i god tid innan.

...jag var tvungen att söka fram ett julbroderi som kunde hålla mig vaken lite senare igår, i och med den tidigare nämnda onödiga klockändringen som alltid ställer till med problem för mig. Kanske jag sätter in en bild ibland i takt med att broderiet går framåt, som ett slags julkalender? ;) Visst ser man redan vad som komma skall, lite ledtrådar finns ju?

lördag 24 oktober 2015

Lagom galet & gott

Jag undervisar som bekant också i huslig ekonomi, förutom mitt huvudämne engelska och en massa annat. I veckan bakade vi semlor i hussan; jag gav ett basrecept, och sedan fick de smaksätta enligt eget tycke. Jag hade bl.a. morot, äpple, frön, olika mjöl osv som alternativ.

En grupp ville smaksätta med kanel. Lite galet tänkte jag, men inte galet nog att jag skulle neka. Så gruppen bakade kanelsemlor. Och vet ni, det var gott! Det mest galna vore kanske att aldrig bredda sina smaker över huvudtaget, eller prova på något nytt! En lärdom man kan ta åt sig också utanför hussaköket. Jag är ju inte heller dummare än att jag förstår att det inte bara är läraren som lär ut till eleverna i skolan, utan det fungerar dagligen också i motsatt riktning. Eller kanske det bara är jag som tycker det är nytt och spännande med kanelsemlor?

När jag kom hem bakade jag kanelsemlor (på mitt sätt, men inspirerat av eleverna), som jag bjöd på följande dag på kollegiemötet. Till det serverade jag apelsinmarmelad, som vi också gjorde på hussan då vi hade marmelad över från föregående dag. Många instämde i att det var riktigt smarrigt! 

Lyckliga jag fick en ros i veckan, fin eller hur? Den verkar hålla att pryda mitt bord under en lång tid.
Och jag har äntligen använt mig av lite pentik-presentkort jag hade hemma; köpte bl.a. assietter som matchar våra J & L -muggar vi fick i bröllopsgåva som ni ser här. Perfekt med lite större assietter, och kul att kunna komplettera vad vi redan har! Fick också juligt äppel-té jag har i muggen för samma summa, och en kökshandduk med julmotiv. Inte länge kvar nu...

PS! Och ni ser va fint fat/bricka jag "fyndat" från svärföräldrarna. :) Mycket nytt i denna bild.

Kanelsemlor

5 dl äppeljuice
3 dl havregryn
2 dl grahamsmjöl
2-3 msk kanel
ca 8 dl vetemjöl
1 påse jäst
1 msk sirap
½ dl olja

Värm vätskan fingervarm och blanda med olja och sirap. Blanda samman havregryn, grahamsmjöl, kanel, jäst och en del av vetemjölet. Rör ner de torra ingredienserna i vätskan, Knåda in det resterande mjölet tills degen släpper bunkens kanter. Låt jäsa. Baka ut semlor på mjölat bakbord, och grädda ca 15 minuter i 200 grader varm ugn.

Servera gärna med apelsin- och citronmarmelad, jag (och vi i hussan) använde det här receptet men gjorde en fjärdedel av satsen, det räcker gott och väl. (3 apelsiner, 1 citron, 3 dl syltsocker.) Jag fick tre burkar av den satsen, enligt storleken på bilden ovanför. (Flickorna i hussan smakade av och tyckte det behövdes ytterligare någon tesked socker, som tips.)

På tal om galet; jag hade mamma på besök igår. :)
Skämt åsido, det var ett skönt avslut på arbetsveckan (som ju är arbete trots att det är mycket kul också), och mamma behövde piggas upp lite då hon varit hemma sjukledig hela veckan. Mamma hade förberett en god paj som hon hade med (allers-recept; kött, zucchini, körsbärstomater, vitlöks-bonjour osv). Förutom att äta gott gjorde vi annars också som vi brukar; pratade massor, fick lite frisk luft, stickade osv. En perfekt fredagkväll  m.a.o.

"Klassisk banoffee-paj" - tror ej jag bloggat om den förut...
Eller har jag?
...och dessert och skumppa hör ju till, förstås! Alkoholfri visserligen, bl.a. pga mammas medicinkur, men känslan av att dricka skumppa finns med likväl.

Desserten var också en nyhet. Banoffee i ny tappning, vanligtvis lagar jag ju i paj-version, som jag lärde mig i England när jag var au-pair, men nu hade jag upptäckt ett nytt recpet på banoffee i glas, som jag ju tvunget skulle prova. Mamma på besök en fredagkväll var en anledning god som någon.

Funkade jätte bra. Precis lika gott skulle jag vilja påstå. Recptet hittar ni här.

För att göra likheten till originalet mer påtaglig använde jag inte vilken kinuskisås som helst, utan jag gjorde dulce de leche - se hur här om ni inte är bekanta. (Och fram för allt: pröva om ni inte är bekanta!)

Avslutningsvis, en bild av utsikten här igår-kväll, som mamma fotograferade.
Galet vacker natur!

torsdag 22 oktober 2015

Höstens färger

Ni minns handarbetet jag hade på gång i höstlunch-inlägget? Det har varit klart sedan länge - flitigt använt dessutom under den tidiga hösten (innan man behövde ha rock på sig dessutom). Nu när fotografen kom på besök igår fastnade min vackra poncho dessutom på bild - ute i höstfärgerna som komplimenterar den så väl. 

Här ser ni förutom de vackra färgerna både ute och i ponchon dessutom vårt vackra Aspen i bakgrunden. 

Aroniabuskarna våra är granna och fina; växer fint och bär defacto bär. 

Förutom min fina poncho med sitt dekorativa spetsmönster har jag på mig en bekväm kjol från H&M, och ett halsband från min mommo - höstlooken är komplett - med nytt, gammalt, hemgjort, köpt, ärvt.... Halsbandet är gissningsvis lika gammalt som jag - hrm, eller lika ungt? :)

Ni förstår att jag trivs här på landet? Vilken utsikt! Ingen skillnad vilken årstid så är det alltid lika vackert!
Mönstret till ponchon kommer från Kotiliesi käsityö 6/2015 (gamla moda). Började söka lämpligt garn så fort jag sett tidningen, och fastnade till slut för Novita Usva, än en gång förmånligt inhandlat i Latvala.  Det gick åt gnuttan mindre än 5 nystan för storlek M. 

Ponchon stickades från sida till sida med avkortade varv, på det viset blev spetsmönstret vackert framträdande. Den är vid, och har dessutom ett bälte, vilket innebär att den är något av en blandning mellan poncho och tröja. Därtill stickades en krage, som jag här har nedvikt på alla bilder, men vid kyla är det lika snyggt att ha den uppvikt. 

måndag 12 oktober 2015

Varma gratulationer

....önskar jag en pinfärsk 30-åring med detta varma set!

Färgerna i det sköna Novita Karuselli påminde mig om födelsedagsbarnet. Första planen var en halsduk, men det blev en buff och ett pannband till slut. Man måste lyssna till vad garnet vill. :) Två nystan räckte till båda, ganska precis.

Jag stickade en Basketweave cowl, inspirerat av detta mönster
Jag har förut stickat en halsduk i samma mönster, vilket ni kan se i ett av mina allra första inlägg. Men haha, så fel jag hade när jag skrev att nästa gång jag använder mönstret gör jag det i ett tunnare och mer enfärgat garn... Samma grovlek på stickorna blev det också. Men, jag hade rätt i att jag använder samma mönster igen iaf, 6 år senare blev det. (Kul att se att den halsduken är fotograferad i vår Åbo-lägenhet [dock stickad i Vasa som nämns], känns som länge sen....)

Ice-princess headband är stickad enligt detta drops-mönster.