lördag 20 juni 2015

Skottdagskjol

Glad midsommar alla! Idag är det minst sagt grått, dystert och väldigt blött där ute, men igår hade vi en fin kväll trots dystra väderprognoser. Middagen åt vi inne i år, här på Aspen med svärföräldrarna som blivit tradition, och kvällen firades utomhus med vänner. 

Eftersom vi inte kunde äta ute i grönskan, som vi hittills i Aspens historia bara haft möjlighet att göra en gång (tidigt i historien som ni ser på de här bilderna), tog vi lite grönska in: vilda blommor som växer på gården fick pryda matsalsbordet, syrener från Fagervik pryder skänken, och lupiner från Snappertuna på takkan. 

Det dukades upp till brakfest även i år: Baby back ribs (också tradition vid det här laget, vi brukar använda Leilas recept som ni hittar här), grillade svampar med koskenlaskija-ost, pasta-sallad, nypotatis, fisk m.m. Vi gick från bordet mycket mätta och belåtna. 


Värdinnan, dvs jag själv, var iklädd en skottdagskjol. Mönstret kanske borde varit blommig för att passa midsommaren bättre, men jag var ivrig att pröva den, som ni förstår. 

Skottdagskjol, javisst. Mönstret heter karkauspäivän hame, m.a.o. ordagrant "skottdagskjol", och den intresserade hittar det gratis tillgängligt på den här länken. Följaktligen kommer mönstret från februari 2012, och vi kan konstatera att om min man sagt nej hade det varit han som fått köpa tyget till den. 

Ni vet väl att kvinnor enligt gammal tradition får fria (endast) på skottdagen, och om mannen säger nej så måste han köpa kjoltyg (enligt den här länken står det "dyrbar gåva", men kjoltyg har jag alltid hört - och därför måste ju det här mönstret också finnas....). Det känns också som att det är allmän vetskap vid det här laget, att jag friade senast det var skottdag. Men min man sa alltså jo, det gjorde han också ett år senare i kyrkan och idag är vi lyckligt gifta. :) Följaktligen har jag köpt detta kjoltyg själv

Jag tyckte mycket om mönstret, och har redan köpt mera tyg (själv ;) ) för att använda den en gång till. Kjolen smiter ganska tätt om rumpan, så jag tänkte att med en enkel justering kan jag använda samma mönster till en penn-kjol, även om denna är a-linje-formad. Och detta är inte enda kjol-idén jag har på gång just nu, jag tror det kommer att bli mycket sömnad i sommar. 

Jag hade också en ny frisyr, till vilken jag hittat idén via pinterest: här är länken till min mapp med obeprövade frisyr-idéer, och här hittar ni mina beprövade frisyrer. Hur jag gjorde den här frisyren, mer specifikt, hittar ni här. 2-minute hair-bun heter den, och den gör skäl för sitt namn: det går snabbt men resultatet är bra. En blomma till för festliga tillfällen som detta skadar inte, den här köpte jag från bijou brigitte i Helsinfors senaste lördag (som jag bloggat om här). 

Jag tyckte prinsessan Sofia var så vacker i sin låga knut på bröllopet (många kungligheter har haft frisyrer av motsvarande typ på sistone, inte minst Kate i Storbritannien bär knuten lågt i nacken när det inte är löst), så jag kände mig inspirerad och har sökt idéer till frisyrer i liknande stil. Varför skulle jag vara sämre? ;) Detta är en av dem. 

Inga kommentarer: