onsdag 8 mars 2017

Pyamasläget

Jag har nämnt att Filip är pappas pojke [1] [2], men visst är han mammas också. T.ex. gillar Filip att borsta sitt långa hår (jag gillar ju frisyrer och sånt, som ni vet.) Bra det, när han liksom sin mamma har långt hår redan från början - Filips hår har vi klippt 4 ggr (!!) innan 1-års dagen, för att vi behövde göra det - är det för långt är det varmt och kliar (antar jag, för han river sig i håret då). 

Jag nämnde ju tidigare att våra pyjamasar knappt hann till.
Efter att jag "fixade till" J:s gamla, och jag dessutom sytt en till, tänkte jag att nu har vi läget under kontroll. Vi har 2 storlek 80, 2 storlek 86, vintage-pyjamasen är storlek 92 och den jag sydde är i storlek 90. Till problemen: vintage-pyjamasen är 92 enligt lappen, i verkligheten närmare 80 vill jag påstå. Kläder i storlek 80 har jag börjat rensa ur skåpet..... Inte pyjamasarna än, men.... Pyjamasen jag sydde i storlek 90 är så stor att han kan ha den när han börjar skolan, tänkte jag. Men jag tänkte som vanligt fel. Visst är den på större sidan, men helt okej! Mammas stora pojke!

Inbillar jag mig eller har de flesta föräldrar av någon anledning "få" pyjamasar åt sina barn? Tycker alla söker pyjamas, o att Filips avlagda alltid ryker med fart.... Nåja, storlek 80 går ännu på, och vi har på växten också - så läget är under kontroll vill jag påstå. Vad jag vet är att andra också vill sy pyjamas/halare, så jag tänkte berätta om hur jag gjorde.  Har nämligen igen märkt att folk faktiskt läser min blogg, just sömnadsinläggen har jag fått kommentarer om (mest privat - övriga kommentarer är tyvärr sällsynta...) Jag blir så himla glad och får mera energi då jag får kommentarer: Snälla ni som läser, kommentera gärna, klicka att ni gillar eller vad som helst! Eller, för all del, berätta hur jag kan göra något bättre. Visserligen är bloggen också dokumentation för egen del, men då jag sätter tid på att skriva är det ju väldigt roligt om det uppskattas.

Här följer alltså "steg för steg" hur jag sydde Filips senaste pyjamas. Jag har mycket att förbättra, men det är roligare när vi lär oss tillsammans, eller hur? Tips emottages gärna, så här gjorde jag enligt instruktioner ur den vid det här laget mycket (!!!) välanvända boken Ompele lapselle (1987). Jag har sytt en halare åt Filip förut enligt samma mönster, då blev det en sovhalare till vagnen (storlek 80), i ett härligt mjukt uggletyg som Filips farmor köpt. Nu blev det alltså en pyjamas (storlek 90) i resttyg från "mammas lager" (min mammas ursprungligen, nu Filips mammas, hehe). 

1. Rita ut mönster i önskad storlek för så väl övredel (jumper) som nedredel (byxor). Vik byxdelen enligt fram- och bakstycke (det finns utmärkt på mönstret). Lägg ihop övredel och nedredel - notera att "spetsen på rumpan" ska vara under den "raka ryggen", inte under ärmhålet (där gjorde jag fel en gång - inte alltid lätt att tänka logiskt). Mät ut hur lång du vill halaren ska vara, eller sätt byxans övre kant vid markeringen för midja som finns på mönstret (så gjorde jag). Placera på tyget och klipp ut med ca 1 cm sömnsmån.

Alla delar ska vara på dubbelt tyg naturligtvis, du ska ha 2 framstycken, 2 bakstycken och 2 ärmar.

2. Sicksacka alla delar, om du inte är bortskämd med en overlock till förfogande, som jag är.
3. Sy sömmen i ryggen på bakstycket. (Nåla alltid före alla sömmar, naturligtvis. Alltid räta mot räta - lika självklart.)

4. Sy ihop fram och bakstycket vid axlarna.
(Placera ärmarna på plats och sy dem nu, eller gör som jag gjorde den här gången:)
5. Sy ihop långsidorna, samt insidan av benen

6. Sy ärmarna på plats. Sy först fast i "ärmhålet", sedan raksömmen längs ärmen.
(Enklare är egentligen att sy fast i ärmhålet efter punkt 4, och sedan sy ärm och långsida i en enda lång söm.)

Grunden till halaren är klar! Endast resårer och dragked saknas!

7. Måtta ut hur lång dragkedja du behöver. Sy ihop framstyckena ovanför grenen så att det kommer att täcka dragkeden med ca 0,5-1 cm. Sicksacka kanterna var dragkeden kommer (om du inte sicksackat alla kanter redan). Sy sedan dragkjeden på plats.

8. Avsluta halsringning, ärm- och benhål med resår. Pyjamasen är redo för användning!

I fin ny pyjamas vill Filip också i övrigt vara fin. Här borstar han håret! :)

PS! Som fortsättning till vad jag skrev i senaste inlägget kan jag berätta att visst hade vi en bra dag, och jodå, tröjan blev klar så ni har flera inlägg att vänta. Tröjan blev visst namnsdagspresent istället för till födelsedagen - vi firar ju idag. Dessutom tog han en 3-timmars lur igår så jag hann påbörja och färdigställa ännu ett projekt som kommer att användas dagligen, vänta får ni se.... 



Inga kommentarer: