torsdag 1 januari 2015

4-rätters nyårsmiddag!

Gott nytt år önskar jag er alla! Ja sannerligen; gott slut på 2014 var det, och jag hoppas på ett fint 2015! För första gången firade vi med en 4-rätters middag. Temat var grönt, då vi naturligtvis använde vår fina vilda Cristineholm-servis, som vi fått några nya delar till i julklapp, och så hade vi de fina servettringarna mamma virkat (visat bl.a. här tidigare - de är flitigt använda), och gröna servetter, grön duk etc...

Förrätt: Svampsoppa enligt Per Mobergs recept, toppat med tryffelolja, serverat tillsammans med gurksnitt


Mellanrätt: Ärtpurésoppa Creme Ninon enligt recept ur senaste birka, se länk här, sid 67. 
Japp alla förvånade där ute som trodde ni kände mig - jag äter svamp och ärter. År 2014 bjöd på överraskningar. (Okej, ärtsoppa är kanske inte fortfarande min favorit, men slank lätt ner med lite creme fraiche i. ...till skillnad från "klassisk" ärtsoppa...)

Motsvarande soppa var en av de fyra rätterna på kronprinsessan Victorias och prins Daniels bröllopsmeny, duger det åt dem duger det åt oss. Oklart om Stefano Catenacci också använde sig av birkas recept.... 


Huvudrätten är vad man kan kalla min mammas paradrätt: Inre filé med kryddsmör på potatisbädd! Mamma brukar förstås använda älgfilé, vi fick "nöja oss" med oxfile. Lyckligtvis har jag fått receptet, och ni där ute som har Lindas Favoritrecept har det också. Ett recept man bara måste pröva på! ...vi anpassade dessutom köttet så att både de som vill ha genomstekt och medium blev nöjda... 


Efter en sån brakmåltid måste man naturligtvis också ha en god dessert. Det blev vitchokladpannacotta med jordgubbar, dekorerat med havreflarn


Vi var mycket mätta och belåtna när det nya året inleddes!

Inga kommentarer: