onsdag 21 november 2012

Tillsatsfri köttsås

Jag har tidigare nämnt att jag är ett vanedjur som gör allt i perioder. Jag har haft en "Squash-pasta" -period, dvs jag har ätit samma rätt 2-3 ggr i veckan, men nu blev det stopp. Smakar inte alls mera. Överdos, helt klart! (Nog gott fortfarande om någon annan vill prova, men jag måste ta paus.)


Så jag funderade igår i butiken vad jag skulle handla hem för mat... Jag övervägde först korv, men insåg sedan att det inte riktigt är lämpligt, eftersom jag var på väg hem för att rätta prov, till vilket det hörde att läsa uppsatser om tillsatser i mat... Då är korv inte en lämplig rätt, trots att jag är en korv-fantast i allmänhet. :) Tillsatser i mat är inte något jag direkt tagit ställning till, jag använder nog sådana produkter (inte minst blir det ju lite light-produkter i och med att sambon har diabetes [skyller jag på iaf]), men jag är medveten om kontroversen i kring det (att det inte är svart-vitt, finns fördelar så väl som nackdelar), och försöker väl att inte få en överdos där också kan man säga. Inte undvika helt - vilket dessutom är väldigt svårt om man försöker, men använda med måtta och försöka hålla nivån låg. Det har vi också diskuterat i hälsokunskapen, och jag fick en massa fina uppsatser om ämnet kan jag nämna nu efteråt. :)




Därför blev det istället en impuls-inspirerad rätt: Köttsås med squash (det är squash-pasta jag fått överdos av, inte squash - än) och paprika med potatismos. Det hela fick puttra med lök, grädde, kryddor, buljong... Valde att inte läsa närmare på grädd- och mjölkburken samt buljongtärningen, och kan därför säga att maten var tillsatsfri enligt min vetskap! :)

Inga kommentarer: