torsdag 29 juli 2010

Syltasockor

Det här mönstret har jag fått av en kompis från min studietid i Vasa! (Tack!)Uppenbarligen har många i Österbotten "Syltasockor" - men här i södra Finland har jag aldrig sett sådana. Rätta mig gärna om jag har fel - jag är så nyfiken på varifrån det här mönstret kommer! Är det Österbottniska sockor, eller är det bara ett österbottniskt namn, eller är det inget österbottniskt alls över dem?
"Syltasockor" hörs ju nämligen lite lustigt - vadå sylt? Har ni sett sådana sockor förut? ...jag har naturligtvis frågat min stick-expert (=mamma), och hon har heller aldrig sett sådana förut...

Det roliga med de här sockorna är att de får hasa ner om de vill, eller man kan ha dem uppdragna som "vanliga" sockor. De korvar sig, eller "syltar" sig säger man tydligen också... Mönstret till sockorna tog jag från en annan blogg, men jag skrev om det för att få det klart och tydligt, samt använde ett annat maskantal, annan häl etc... Så lite har jag räknat ut själv.

Nu blir det premiär med PDF dokument på min blogg! Här får ni mönster på syltasockor!

10 kommentarer:

Kerstin sa...

Tjusigt! o så bra med värmande sockor dessa dagar, hahaha

Linda sa...

Jepp! Det är liksom att tänka framåt ;)

Unknown sa...

Ôj, ôj ôj så tekniskt fint! ;-D

Linda sa...

Tekniskt fint stickat? ;D Då var det ju bra ja satt in mönster! :D :D

...nää (eller joo, men:), tack för hjälpen med dokument! :D

Anonym sa...

jättefina, men inte klarar jag av att skriva ut mönstret tyvärr
Mvh Ingrid

Linda sa...

Tyvärr har jag hört förut att det är svårt att printa härifrån - vet inte vad jag ska göra åt det (det BORDE gå att lösa). Men tills jag hört med min tekniska expert (= min bror), så pröva den här länken - samma mönster, borde fungera bättre:

http://www.scribd.com/doc/35030920/Syltasockor

Anonym sa...

Tack snälla..........men jag får fram samma där och det går ej där heller tyvärr!

Tackar för hjälpen!

Hälsningar Ingrid

Unknown sa...

Hej på er, Ingrid och Linda!

Tyvärr är det så, att tjänsten via vilken mönstret lagts upp (Scribd) har gjort några förändringar som fört med sig både för- och nackdelar. Till de senarenämnda hör tyvärr att utskriftsknappen försvunnit. Man kan dock fortfarande ladda ner dokumentet (PDF) -- se skärmdump här -- och skriva ut det från sin egen dator, så att säga. (En PDF-läsare som t ex Adobe Reader.)

Går man till länken Linda angav ovan (här) så finns det faktiskt en "print"-knapp! (Se den här skärmdumpen.) Men den leder i praktiken också bara till möjligheten att ladda ner dokumentet, likt ovan.

Kort sagt: tryck på download! Öppna nedladdade filen. Skriv ut.

StickFia sa...

Syltar gör sockor som kasar eller hasar ner efter benet - sockor som inte hålls uppe. Så säger vi i Österbotten.

Anonym sa...

Hej!
Du har alldeles rätt,här i Nyland har det inte funnits de här mönstret.Jag fick det av min kusin i Monäs Österbotten, då jag var där i somras.Hon har skickat sådana till släktingar i Svarige och Amerika