torsdag 20 oktober 2016

FILIPS korg - mönster

Jag har fått lite frågor om korgen ni såg i det här inlägget (mera sånt tack - jag blir bara glad!) så jag tänkte att jag skulle skriva ner hur jag gjorde i all enkelhet, lite grovt i alla fall. Sen får ni gärna fråga mera om ni vill ha mera exakta instruktioner.

Man ser tydligt mönstret så här visst? Jag "hittade på" mönstret efter hand, och gjorde det ganska enkelt. Det krävs inte mycket för att lite pigga upp. :)

PSST! Det är ju inte bara jag som handarbetar åt Filip! Här ser ni giraffen, elefanten, lejonet och dinosaurien som mamma virkat - egentligen att titta på i vagnen, men det blir kanske nästa sommar. Hittills funkar de som dekor - och som handtag för Filip att dra ner korgen full med kramdjur (han har sina knep!). Länkarna går till mammas ravelry, därifrån kan ni klicka vidare till mönster om ni blev inspirerade.

Filips korg


Material: 
2 nystan novita eco tube i kontrastfärger (jag hade 2 gula och 1 grönt, men jag tror det hade gått ganska jämt ut med 1 + 1 med lite ränder till i botten eller toppen...)

8 mm virknål

Gör så här:
Lägg upp 6 maskor i en magisk cirkel med färg 1 (se drops instruktionsvideo här). 
Varv 2: virka två maskor i var maska = 12 maskor
Varv 3: virka 1 fm i första fm, 2 fm i andra, upprepa varvet ut = 18 maskor
Varv 4: Virka 1 fm i två första fm, 2 fm i den 3:e, upprepa varvet ut = 24 maskor
Fortsätt öka på motsvarande sätt tills du har 84 maskor

Virka 1 fm i var fm i den yttre bågen (här svänger korgen så att vi börjar med kanten istället för botten) varvet ut. Följande varv och i fortsättningen virkas 1 fm i var fm. Här tog jag med färg 2 och virkade enligt mönster - mönstret visar jag i det här fallet med närbild på korgen (det är tydligt, eller?). Du ser hur du byter färg när du virkar t.ex. i den här drops-videon

Då mönstret är klart virkade jag 3 varv med färg 1 igen, och sedan virkade jag handtag (vid ca 30 cm). Jag virkade 15 fm i var fm, hoppa över 12 och virka 14 lm, virka sedan 30 lm i var fm, hoppa över 12 och virka 14 lm, virka sedan 15 fm i var fm. Nästa varv virkas 1 fm i var fm, 14 fm i luftmaskbågarna (= handtagen). Du har nu 88 fm per varv. Virka två varv till och fäst tråden. Korgen är ca 34 cm hög. 

Du vill säkert skriva ett annat namn än Filip? Då finns bara en sak att göra; ta fram rutigt papper och skissa ut bokstäverna - en ruta = en fastmaska. Tänk på att inte skriva för stora bokstäver så att man ser hela namnet utan att svänga på korget - vid längre namn än Filip kanske du vill ha tunnare bokstäver än jag hade. Behöver du hjälp kan du t.ex. googla "korsstygn bokstäver" och se på bildresultaten. Tänk också på att vill du ha mönster på samma nivå som namnet så måste du räkna noggrant så du får det att gå jämt ut.
Handtaget blev och se ut så här.
På samma nivå som namnet gjorde jag ett vågmönster. Det gäller att räkna noga om man vill ha det centrerat...  Här finns inga genvägar, ni får räkna själva om ni vill ha ett annat namn än "FILIP". ...eller så gör ni som jag ofta gör, och har maken att räkna. :p
Hör av er om ni har frågor! :) Jag har ju skrivit ner mönstret i efterskott så jag kan ha missat någon detalj.... (Förhoppningsvis inte.)


Inga kommentarer: