söndag 9 oktober 2016

Tutt åt en plutt

Igår var vi på dop här i Snappertuna. Vilket härligt väder det var på denna dopdag - i alla fall om man var inomhus och såg ut hur alla färggranna blad flög vilt omkring i solskenet. En fin dag helt enkelt.


Naturligtvis skulle den lilla tösen ha en present. Jag gillar ju det här med personliga gåvor, som ni vet, och nu var det premiär för mig att göra tuttband! Jag hade inte tänkt på att man kan göra tuttband själv (Filip kanske också behöver ett hemgjort tuttband, men det har jag inte hunnit med ännu i alla fall...). Jag fick tips på en blogg (minns inte vilken tyvärr) och hittade vad jag behövde att beställa hos tuulia design. Snabb leverans hem i postlådan var det också kan jag berätta. 

Jag inspirerades av mammas gamla bokmärke (se bild nedan), men ville ha bandet lite smalare (till liten tös) och i vitt och rosa naturligtvis. Jag valde därför en tunn tråd och virkade med 2 mm virknål. Ett tunnt rosa sidenband fick bli pricken på i:et. ....och så behövdes en matchande tutt, så klart. :) 

Är det någon som vill ha mönster tror jag nog att jag minns hur jag gjorde och kan skriva ner det, säg till fort innan jag glömmer!

Samma lilla tjej har också fått denna hätta med tofflor i present, och den här dregellappen
En annan doppresent jag gjort själv är denna haklapp

Tuttbandet utan tutt med inspirationskällan. 

Inga kommentarer: