tisdag 18 oktober 2016

Filips

Detta är ingen mamma-blogg.... Men som jag nämner i introduktion till bloggen, även om jag fokuserar på handarbete och mat & bakning, "så följer det mesta i mitt liv med på köpet". Så jag ska kort skriva några tankar om barnrum som en presentation till Filips nya leksakskorg! :)

Det finns nämligen två fenomen i barnrum jag ogillar. Jag säger inte att det är fel, var och en gör som den tycker, men det är inte i min smak - och jag förutsätter naturligtvis att Filip inte har helt annan smak än mig. :) Och vi är inte så trendiga i vår familj (förutom när sånt vi gillar råkar vara trendigt). 

Jag gillar inte svart-vita världar i allmänhet, inte bildligt, inte bokstavligt, inte i inredning och absolut inte i barnrum. Helvita barnrum som jag förvånansvärt ofta ser i inredningstidningar får mig att fundera hur mycket barnen får leka och använda sin fantasi där. Barn gillar ju färg, märks tydligt här hemma. Klart Filip ska få ha färg i sitt rum! I hans rum har det råkat bli mycket gult, och sedan försöker jag få med andra färger också.

Plastiga världar är inte heller i min smak, igen varken bildligt, bokstavligt eller i barnrum. För det första har jag förstås läst mycket om att plast är skadligt, här är en artikel, och för det andra är plast inte alls mysigt. Så jag föredrar tyg, garn, trä och dylika material. Med det sagt så finns det en hel del plast också i hans rum, och det är också okej. Nolltolerans tror jag inte på heller (lagom av allt brukar vara min melodi), men där jag lätt kan undvika plast gör jag det gärna. 

(Samma regel "lagom av allt" gäller för övrigt barnmat också. Jag försöker laga mest hemlagad mat, men han får nog burkmat någon gång ibland, det är ingen nolltolerans här heller. [Livet är så jobbigt med stränga regler.] Men misstänksam blir jag då mango-purén som enligt titeln bara ska innehålla mango, ändå har endast 67 % mango, päronpuren innehåller bara 50 % päron osv! Men det är en annan historia.)

*** *** ***

Korgen i tidningen. Också fin, den inspirerade ju mig, mycket modern (svart-vitt och text på allt, om inte text så siffror, så uppfattar jag det "ska vara" nu), men inte riktigt i min smak. Men med några "små" modifieringar.... :) 

Okej. Det här var en väldigt lång inledning till presentationen av Filips nya leksakskorg! Jag såg mönstret i kotivinkki 18 (2016) och tyckte att det var ett bra sätt att få in färg i Filips rum eller lekhörna, en mysig dekoration, en fin personlig unik detalj, bra förvaringssätt som är lätt att hantera - och förstås ett tillfälle för mig att få handarbeta! Jag har virkat i novita tuubi (som råkar vara ekologiskt dessutom!), som vanligt inhandlat i Latvala, som vanligt till reapris, 12 euro nystanet denna gång (normalpris 20 euro). 

Filips lekhörna i vardagsrummet. Det är ju där vi är mest, även om han också har eget rum. I det här inlägget ser ni (bl.a) hur hörnet såg ut förut.

En virkad korg med lego, en korg med mjukisdjur, en med övriga leksaker och en med paff (haha, men paff är super), och så lite annat smått och gott. Bilen/tåget fyndade vi av grannarna som höll på att flytta, tillsammans med en hel del annat åt Filip, simbassäng, matta osv. Ibland har man tur! Och observera Bamse, vi gillar Bamse här i huset. :) ...och så en madrass kring spisen, som faktiskt varit min mommos... Här har vi fullt upp att barnsäkra!

Ni märker, Filips korg blev aningen annorlunda. Lite mera mönster, lite mera färg, lite större... Annan text - det är faktiskt "lego" i korgen, men jag tänkte att tids nog kanske han vill ha något annat i korgen, och förhoppningsvis är det en hållbar korg som får vara med många år. Jag gjorde en hel del annorlunda som sagt, önskar ni kan jag  skriva ner mönstret? Det här var faktiskt första gången jag virkade mönster i färg, för övrigt, om man bortser från ränder.

Färgen blev gul (och grön) igen. Av de färger som just då fanns i latvala passade de här bäst. Men det är kanske bra med en röd tråd i alla fall, så att det inte blir för spretigt och förglatt, och i Filips rum är den röda tråden gul (haha). 

Filip trivs i sin hörna - men utforskar mycket gärna hela huset. 

Jag är nyfiken, vad har ni för tankar kring barninredning och -leksaker och kring plast och barnmat?

Inga kommentarer: