torsdag 6 oktober 2016

Skön litteratur

På stickkvällen för ett tag sedan bads det om lite tidningar att bläddra i... Snabbt plockade jag fram den här högen, med tro det eller ej, endast det senaste. Skönlitteratur i all ära, och det borde jag läsa mera av, men det här är ändå den skönaste litteraturen på något vis. Bara bläddra, titta på bilder och låta sig inspireras.

Där finns en hel del tidningar som ni ser.

Om vi börjar "klockan 12" så ser ni Villit vanttuut (2016) - en fruktansvärt inspirerande bok. Här på ravelry ser ni bilder och mera information om projekten (boken måste ni köpa för att få mönstren så klart). Här är ett blogginlägg om boken. Här finns så mycket som inspirerar. London-vantar kanske kunde passa engelska-läraren? Rosen-sockorna är bara så fina! Tiger-vantarna på pärmen är ju helt otroliga!

Följande är kotiliesi käsityö, den handarbetstidning jag prenumererat längst på (om man räknar med att det är moda i nytt format). Här finns både symönster och mönster att sticka och virka efter.  Det här  har jag stickat från tidningen - en hel del fint vill jag påstå. :)

Simply sewing har jag bara köpt en gång, men jag är riktigt nöjd. Som namnet antyder är där enkla snabba mönster (främst), vilket är kul. Jag brukar inte sy så komplicerat, tycker jag. Än har jag inte sytt något härifrån dock, det är en nyinförskaffning. 

Neulemestari (2015) kom med på köpet då jag gick med i suuri suomalainen kirjakauppa. Också där fanns många inspirerande projekt! ...jag gick med för att få en gratis bok, men kanske de var de som vann ändå, för när jag skulle avbeställa "månadens bok" (det är inget köptvång men en bok per månad måste man avbeställa isf) märkte jag att en av månadens böcker verkade ganska intressant, nämligen Satokauden ruokaa (2016) + satokausikalenteri 2017. Fine, låt komma. Ni vinner! 

Jag har redan sytt ett projekt ur senaste Suuri käsityö, och jag råkar veta att en kompis stickar en sjal/halsduk med mönster därifrån. Bra tidning alltså, det är därför både mamma och jag prenumererar på den för tillfället. Där finns alltså också mönster för både sömnad, stickning och virkning. HÄR torde ni se de flesta eller alla mönster jag använt härifrån hittills - en hel del (!) - och ett till på kommande snart bara jag får fotat. 

Designer knitting och knit simple - helt okej tidningar, MEN, när jag konstaterade att jag måste rensa i handarbetshyllan - som ni förstår har jag inte plats för allt - blev det tydligt att det är de engelskspråkiga tidningarna jag använder minst. Jag vet inte varför. Är jag en urfinne i alla fall? Visst har jag använt mönster också härifrån, men mest blir det att bläddra bara. Vilket också är kul, men egentligen ett dyrt nöje. (Eller nåja. Ganska förmånlig hobby har jag. Men jag kunde ju försöka hejda mig.)

Kauneimmat käsityöt: Sukat, lapaset ja asusteet - inspirerande men ofta finns faktiskt samma mönster att hitta annanstans om jag är ärlig. Men det är ju så kul att bläddra. :) Och här fanns faktiskt många fina projekt.... Alltid finns det anledningar att köpa...

På tal om sockor, visste ni att oktober är socktober? ...men det lär inte bli sockor för mig nu tror jag.... Knappast, men vem vet. 

Novita - de ska ha en eloge för att de börjat ge ut tidningen också på svenska! Nog är det väl kanske ändå kungen av stick- och virkmönster? Det här är mammas tidning, jag borde "norppa" de mönster jag vill ha och ge den tillbaka, varit här länge. Hups....

Lea virkkausideoita inspirerar till virkprojekt som namnet anger. Mycket dukar och dylikt - sånt som inte "går ur stilen". Eftersom tidningen är rätt billig är den helt okej att köpa tycker jag - men man behöver inte varje nummer.

...det här var ett nyttigt inlägg för mig att skriva. Jag ser vilka tidningar jag borde sluta köpa kanske, kanske för de är ju så skoj ändå, och vad jag faktiskt har nytta av. Egentligen har jag ju nog mönster i sådan mängd att jag inte skulle hinna göra alla jag tycker om ens under min livstid.... Tror jag, man vet ju aldrig. :)

Inga kommentarer: