onsdag 5 oktober 2016

Bodil

När jag kikar in i Filips säng ser jag allt som oftast en glad filur! Jag kunde naturligtvis inte vara lyckligare - vilken tur jag har haft! Men jag ska inte nu skriva om hur fantastisk och glad och duktig och fin osv Filip är, utan jag ska skriva om hans säng


När han sovit såg den förut ut så här. Jag har haft ett spjälsängsskydd som knyts fast kring sängen, gjort i vadderat tyg, men ni ser, det hålls inte alls på plats med en liten sparkande buse i sängen - som också när han sover gott rör sig mycket. Förutom att det inte alls ser mysigt ut, så skulle jag förstås föredra om det kommer något mjukt emot istället för hårda spjälor, när han vänder och vrider sig. 

På en fb-sida för sytokiga såg jag det jag behövde se; Filip behövde en sängorm! Jag sydde bara enligt bild, men HÄR finns noggrannare instruktioner (som jag också lite kikade på innan jag var klar). 

Det första försöket blev inte bra. Det här hade varit bra om Filip hade varit mindre, men min pojke vill ju ha utrymme att svänga sig!

...så boan Bodil fick banta. Jag gjorde henne samtidigt lite längre, och smalare längs med - som en orm ska vara (?). Jag gjorde henne så platt som möjligt, men så att hon ändå håller formen. Till tyg har jag förstås använt restbitar jag hittade hemma; ni ser tyget jag använt till Filips shorts, till hans amerikabyxor och till min kjol

Nu kan Bodil sköta sitt jobb perfekt; hon är något mjukt att svänga sig mot, gosig och en liten färgklick. Bodil och Filip kommer bra överens - och Roger så klart (som är en sådan här krabat), vi får inte glömma Roger när det är sängdags. 

Märkte ni att sängen bytt plats? Jodå, Filip är en stor pojke med eget rum! Eller han sover också i sitt eget rum, ska vi säga. HÄR ser ni mera av hans rum. Nu sover både Filip och hans föräldrar under ett broderi som min mamma gjort - HÄR ser ni vårt sovrum och det broderiet. På tal om vad mamma gjort; då jag fotade Filips säng en gång tidigare (vad liten han var!) visade jag lakan jag sytt åt honom, men de här lakanen har mamma sytt. Filip är alltså omgiven av egenhändigt gjorda grejer, som jag gärna ser det, omgiven av sånt som är gjort med kärlek och med tanke på precis han, världens bästa Filip. :)

Hur sover Filip i sitt nya rum funderar ni?

Han sover så gott så! På fyra nätter hittills har jag kikat in i hans rum totalt sex gånger under natten. En natt fem gånger (! - det var förra natten, och jag hade inte mycket energi att blogga efter den natten och bullabak, hehe), en natt en gång, och två nätter inte alls. I skrivande stund är klockan snart sju och Filip sover gott. Om en timme eller så hoppas jag se en glad filur i sängen med sin krabat och sin orm. 

Före det kanske jag hinner ta en kopp té? Skön morgon!

PS! Idag är internationella dagen för lärare. Men jag ska njuta av att vara mammaledig. Men jag kan ju tänka på mina kollegor (och min bror & styvmamma & många vänner) lite extra....

Inga kommentarer: