måndag 24 oktober 2016

Ordning och reda

så hinner man mysa på fredag. (Pengar på fredag, som uttrycket säger, finns inte då man är mammaledig. Men det är ju inte den typen av valuta som gäller då man väljer att vara hemma med barn heller.)

Ännu än gång ska jag visa er hur mycket bättre mitt liv är med hjälp av handarbete; hur mycket redigare och prydligare. För att förtydliga detta ska jag igen visa er före- och efter -bilder. Det har ju blivit några såna här på bloggen, den senaste var Filips säng och skillnaden Bodil gjorde. HÄR ser ni mera sånt.

Filips skötbord. Före - en enda röra. I äkta före- och efter -andra har jag inte ens försökt reda upp.

Jag gillar mobilen med dinosaurier som hänger i taket, och flaggorna på väggen, som jag bägge fick på min babyshower. Mobilen vet jag att även Filip gillar mycket, vi ser ofta på den tillsammans. Även broderiet mamma gjort passar så fint ovanför Filips säng. Lite efter hand blir Filips rum personligare och mera anpassat efter honom. Inte bara att han har mycket grejer, men de är faktiskt långt gjorda med honom i åtanke dessutom. Vad bra han har det. :) ....snart säger han själv hur han vill ha det.... :)
Efter. Sängen är bäddad, blöjorna är i prydliga högar, igelkotten och pingvinen (som mamma virkat - se HÄR - sitter snällt. Magiskt. Men det är lättare att hålla ordning då man har en bra grund, då var sak har sin plats, och grunden i det här fallet är de två virkade korgarna som innehåller allt små-kraffs som är ack så nödvändigt och ska finnas lätt-tillgängligt. Jag har faktiskt hållit ordning mycket lättare sedan jag fick till korgarna, det är helt sant! Jag trivs inte i röra.

Jag virkade korgarna i restgarn från Filips leksakskorg (som jag bloggat om HÄR, och gjort mönster skilt till HÄR). Jag virkade enligt eget mönster, och gjorde kanterna på korgen i samma fina mönster som dekoren på cowboyhatten jag virkade. Vill också du virka korgar har t.ex. drops en massa fina mönster som du hittar HÄR.

Här ser ni korgarna närmare. Dessutom ser ni ju alla "små grejor" jag har. Är det något till jag behöver, så ge gärna tips.

Igelkotten och pingvinen brukar ibland få Filip att ligga stilla en stund på skötbordet. Det är deras jobb. Men för tillfället gillar Filip bäst att leka med asken till sin näsfrida. Det som funkar är bra!

Jag kan också berätta, fast det inte hör hemma här - men jag är ju så stolt - att Filip stod upp igår! Mammas stora pojke blir så stor!!

Inga kommentarer: