fredag 21 oktober 2016

Snabba tips

Naturligtvis har jag ätit gott igen, annat än muffinsarna jag visade tidigare, så det är dags att dela med mig av lite tips. Snabba tips tycks vara temat denna gång.

Veckans lunch-tips blir dessa snabba morotsbiffar - receptet hittas HÄR (på finska). Enligt receptet ska man riva äppel och morot, men jag körde allt i matberedaren så gick det supersnabbt. Jag har en liten sådan så jag fick tömma över i en skål emellan bara, men det tar ju inte många sekunder extra. När jag behövde mera vätska kläckte jag bara äggen dit också. Snabbt ska det gå, när jag vill utnyttja tiden som parveln sover. Det tar ju lite tid att steka biffarna förstås, men då kan man ju tömma diskmaskinen eller hänga tvätt samtidigt. Så att man får tid att koppla av lite efter lunchen. :) Jag serverade mina biffar med pasta, men tror absolut det passat lika bra (kanske bättre?) med mos som det står i receptet. Vill man experimentera tänker jag att det går bra att byta ut morot mot t.ex. squash eller annan grönsak. 

Igår blev det äppelkaka till dessert. Jag prövade nu receptet jag fick av mamma när jag var dit på té - som jag delade med mig i detta inlägg - och jodå, det var lika snabbt och lätt som hon lovade. (Värst vad jag verkar stressa i köket? Men ibland vill man vara effektiv.) Och lika gott var det denna gång också. 

Ett annat tips till snabb mat, när jag nu delar med mig av sånt, är att äta snabbmat. Haha. Igår hade min gäst (som fick äppelkaka till dessert) med sig pizza från Darins. Det är också super-gott ibland, man behöver ju inte vara nyttig jämt. Kul att prata och skvallra lite dessutom! :)

Inga kommentarer: