onsdag 26 oktober 2016

En dag efter...

Jag tycks alltid bli en dag efter här på bloggen vad gäller matdagar. Saken är naturligtvis den att jag brukar "fira" (= ta lite extra inspiration till dagens meny, varför inte) på rätta dagen, och så blir det sällan att blogga mera samma dag. 

Min nya vanliga rutin är att stiga upp nästan med maken (= tidigare än tuppen!), blogga & jobba innan Filip vaknar (att läsa uppsatser på morgonkvisten är inte så dumt, speciellt om man tänker det är jobb - och här sitter jag bekvämt med min kopp té...). Sen bestämmer Filip, men det är förstås blöjbyten, frukost och en promenad brukar det bli. När Filip sover brukar jag göra "något slugt" (typ städa, byka, stryka, betala räkningar...) en stund, äta mat - och här brukar jag prioritera att hinna handarbeta en stund och ta det lugnt...  Följande vaken-stund med Filip är ungefär som den första, och när han går och sova nästa gång kommer maken snart och då vill jag ju umgås med han. Och sen vaknar Filip igen och vi umgås hela familjen.

Ni förstår, jag blir en dag efter - minst. Jag var jätte ivrig att fira gårdagens matdag och lagade mat genast då Filip for ut och sova. För det första firar vi salladsveckan (har jag skrivit upp någon gång men nu hittar jag inte någon källa....), och dessutom firade vi igår pastadagen (källa t.ex HÄR, om än inte "ny"!) Pastadagen har jag ju firat förut, se HÄR, och speciellt receptet 2014 var det bra att bli påmind om kan jag säga...

Sallad + pasta, det blev så klart .....


Pastasallad! Det kan ju vem som helst räkna ut! :p Vad enkelt och vad gott, bara att koka ett paket makaroner (400 g), och röra ihop det med diverse godheter, det blev sallad, gurka, äpple, medwurst, grynost, gräddfil, paprika .... Mums! 

Idag kan jag välja mellan att äta pastasalladsrester, eller korvsoppsrester... Och det låter kanske inte som lyxmat, men det känns det som. Ah, vad ska jag välja.... Det blir en bra dag tror jag. Nu ska jag läsa lite uppgifter från nätkursen innan lillfiluren vaknar. 

Inga kommentarer: