torsdag 27 oktober 2016

Diskret stickning

Tidigare i veckan visade jag hur fantastisk hobby jag har, då jag fick ordning och reda på Filips skötbord tack vare mina virkade korgar - ni fick se före och efter -bilder och jag räknar med att jag har bevisat att jag har rätt. Nu ska jag igen bevisa hur bra hobby jag har, igen ska jag bevisa det med hjälp av före och efter -bilder. 

Även den här gången förskönar mitt kära garn omgivningen, men på ett än mer diskret sätt. Låt mig visa... Vi börjar med före-bilden:

En jäkla röra, visst. Eller en lekpark - helt hur man vill se det. Filip busar på runt hela huset, varför vi skruvat upp tv:n på väggen - att få den i huvudet hade inte varit kul (milt uttryckt), och han har ju börjat dra upp sig. Men ser ni vad fult det är med sladdarna? Och tyvärr tycker även Filip att sladdar är en lekparksattraktion dessutom, vi är inte riktigt överens där....

Knitting to the rescue! 


Jag stickade helt enkelt in sladdarna i lite vitt restgarn jag hittade. För inte ens Egon lyckades gömma sladdarna helt på egen hand. Jag stickade 8 maskor rätstickning till lämplig längd för den tjockare sladdbunten (till höger), och var det kanske 5 maskor rätstickning till lämplig längd på den andra sladden. Sedan sydde jag ihop till en "tub" på längden på plats. Rätt snabbt. Rätt snyggt. Rätt enkelt. Rätt diskret. Jag är rätt nöjd. 

Jag är så nöjd med Filips lekhörna, som jag skrev om i det här blogginlägget
Ordning och reda igen. Tills Filip vaknar nästa gång förstås, men det är ju så det ska vara. Barnen är friska så länge de leker heter det ju, och vad kul det är att se när han leker och lär sig nya saker hela tiden. Det går snabbt att städa när var sak har sin plats i alla fall, för när Filip sover tycker jag om att det ser ut så här...

Nu har vi rätt mycket barnsäkrat, här t.ex. är så gott som hela väggen säker för honom (vi har tagit bort porslin från tv-bordet, "gömt" digilådorna, skruvat upp tv;n och gömt spisluckorna [inte farligt men ack så smutsigt - och de var tydligen jätte kul att dra ut....]). Många faror återstår förstås, ordet "stopp" hörs flitigt, men skönt med stora säkra områden, dvs ibland långa lugna stunder. Få se vad han hittar på idag. :)  Igår t.ex när jag var på wc, hörde jag hur han närmade sig, och när jag öppnade dörren "wwwuuuaaaaaaaa", gjorde han sig redo för attack - han brukar ju inte få vara där heller (aldrig får man leka med wc-borsten, dumma mamma!). 

Inga kommentarer: