fredag 30 augusti 2013

Höstpremiär!

...och då menar jag inte bara att skolorna (för länge sedan) haft höstpremiär! Det har jag nämnt förut, och det har tydligt märkts på bloggen i.o.m. min frånvaro. (Jag börjar sakteliga återvända till gamla rutiner, så snart hittar jag säkerligen mera utrymme även för bloggen igen.)

Jag menar förstås "Stick-ti-Karis"'s höstpremiär, som denna första kväll för säsongen träffades utanför Karis hemma hos mig på Aspen!

Naturligtvis passade jag på att bjuda på en massa godsaker, bl.a. Tacopaj (en riktig klassiker), jag provade att laga Tonys Tunnbrödssnittar (nämnda i ett tidigare inlägg - receptet emottaget, men mera råd behövs - det var gott men inte så vackert...), maränger & kex - samt kvällens andra nyhet och "hit" - Southern Pecan Pie!

Pajen gjorde jag så här:
Southern Pecan Pie

Botten
150 g rumsvarmt smör
2 ägggulor
3 dl vetemjöl / glutenfritt mjöl (jag använde Sempers grovmix)
5 msk strösocker

Fyllning
2 dl rörsocker
2 msk mörk sirap
100 g smält smör
2-3 msk mörk rom
1 tsk vaniljsocker
ca 250 g pekannötter

200 grader 15-20 minuter + 15 minuter

Rör ihop det rumsvarma margarinet och äggguorna för bottnen, och blanda sedan i mjöl och socker. Tumma ut degen i en pajform. Låt vila svalt en stund - eller sätt i frysen 5-10 minuter, innan den gräddas 15-20 minuter. (Med det glutenfria alternativet kan det se ut som om bottnen skärt sig, men resultatet kommer nog att bli bra!)
Rör ihop socker, sirap, smör och rom för fyllningen i en kastrull. Sjud på svag värme några minuter, får ej koka. Ta från värmen och tillsätt vaniljsocker och slutligen nötterna. Bred ut fyllningen i det förgräddade pajskalet och grädda ytterligare ca 15 minuter. Servera den svala pajen med glass (eller grädde).

Jag tackar min mans moster för receptet! :)



Vad kunde det annat än bli en lyckad kväll? Trevligt sällskap, gott att äta och avslappnande stickning! Det var roligt att träffa alla igen och prata om vad som hänt under sommaren, se varandras nya arbeten, och helt enkelt få några goda skratt!

Såna här kvällar behövs verkligen, då man får tänka på något helt annat än jobb och allt annat som bara *måste* fixas och bara njuta en stund! Jag ser fram emot våra månatligen återkommande möten i höst igen!

PS! Arbetet ni ser att jag stickar på nu, är min 30's sweater nr 2!


Inga kommentarer: