söndag 9 mars 2014

Kurering

Denna värmedyna var minsann värd ansträngningen!
Jag tror jag tillverkade den på mindre än en halvtimme, och den är så skön!
Min nacke har verkligen uppskattat den!

Möjligen blev den aningen stor och tung, men så håller den kanske värmen längre.
Dessutom blev jag av med kornen som snart hade blivit gamla. :)

(Och så blir man ju glad av de pigga blommorna i tyget.)
Ibland känns livet ack så orättvist, trots att jag vet att jag inte har något att klaga på egentligen.

Hypertyreosen nämnde jag i förra inlägget. Inte kul. Högre värden än senast, och det märks. Tillfrisknandet, eller ska vi säga känslan av jag som jag brukar vara med ork, iver och humör, har dröjt. När jag blir "frisk" vet jag inte, men bara jag orkar och vill igen så är jag nöjd.

Flunssasäsong, drabbar alla obönhörligen, jag vet, hur jag fick smittan då jag bara varit hemma och vilat vet jag däremot ej, men att jag hostat nätterna i ända (och dagarna, varje minut känns det som), det vet både jag och maken. Minns inte senast jag hostat så här mycket.

Att jag dessutom fick nackspärr samtidigt, tycker jag var droppen. *V*A*R*F*Ö*R* ??? Det är minsann inte lätt att närma sig 30 (eller vad vi nu ska skylla på när allt kommer på en gång). Varje gång jag hostar känner jag av det i nacken (och resten av kroppen!), och jag kan knappt svänga på huvudet?

Jag kan konstatera följande:

1) Jag må ha varit sjukledig, vilket en god lärare bör göra på loven, men jag utnyttjade ju sportlovet också till att ligga och må dåligt, och resterande sjukledighet har jag försökt få in så många krämpor som möjligt i alla fall. (Men nu tycker jag minsann det får räcka!)

2) Det är alltid bra att kunna sy, och ha skåpen fulla med tyger. Jag har någon gång ägt en värmedyna, men den har tappat bort sig någonstans för länge sedan, men efter att ha kollat de första två resultaten efter en snabb googling, sydde jag min egen, och fyllde med vad jag hade i skåpen dvs ris, korn och havre.

3) Det är skönt med vänner och bekanta som bryr sig. Bl.a tipsade Sjuksköterskan (= min kompis) om värmedyna igår, apotekaren (dvs svärmor) finns nära till hands med hostmedicin så att jag inte behöver köra bort från landet, och mamma överraskar med bullar så jag blir på gott humör (och gömmer choklad...)

4) Ibland behöver man beklaga sig, men jag hoppas vara pigg, kry och glad på jobbet imorgon! Allt detta är ju övergående (eller åtminstone lättbehandlat), men glad blir man ju inte (av detta, men av så mycket annat).

Inga kommentarer: