torsdag 18 juni 2015

Frukost

Som jag skrev i ett tidigare inlägg, tänker jag använda mitt sommarlov till att bl.a. fokusera på min hälsa. Och vad tjatar hälsokunskapsläraren (dvs jag själv) alltid om, oberoende tema? Jo ät nyttigt och motionera, och en av huvudpunktera under "ät nyttigt" är, förutom att ha en varierande kost (enligt kostcirkeln) att äta morgonmål - dagens viktigaste mål. Man ska väl leva som man lär?

Jag är inte alltid så bra på att "komma ihåg" morgonmålet, ska medges. Så detta är en snabb och lätt favorit: smoothies!
Smoothien till vänster är min nya favorit Frukostsmoothie: 1 banan, 3/4 dl morotsjuice, ½ dl äppeljuice, 1½-2 dl naturell yoghurt. Eventuellt toppad med lite müsli som dekor. Supergott!
Den till höger är en bärsmoothie, och jag har gjort ett försök till att varva denna med naturell yoghurt... Med aroniabär och röda vinbär bl.a. smakade det kanske lite väl nyttigt... Måste experimentera med smakerna lite. Men idén är bra!


En mera tidskrävande variant är frukostfrallor; surdegssemlor som jäst över natten, här dessutom med vår egen sallad (!!!) som pålägg (+ ost, paprika, smör). Har man en skön sommarlovsmorgon, och bättre väder än idag - detta uppenbarligen fotograferat tidigare, kan man äta ute i det gröna och sköna.

Här har jag dessutom min smoothie-favorit från förra sommaren: Morgonguld (följ länken för recept).

Receptet för de goda, och framför allt väldigt nyttiga, bröden får ni här:

Frukostfrallor
En bild till på mina semlor!
OCH på min nya pannlapp. Jag har tyvärr glömt var jag hittade mönstret.
That's a first, men så kan det gå.

50 g (½ dl) vetesurdegsgrund
250 g (2½ dl) vatten
3 g jäst
350 g (6 dl) vetemjöl special
7 g (1 tsk) salt
20 g (2 msk) hela linfrön
10 g (1 msk) solroskärnor

275-250o, 15-20 minuter

Börja förbereda (relativt) tidigt kvällen innan: Rör ihop allt utom salt för hand i en bunke. Låt vila 30 minuter. Tillsätt sedan salt och blanda någon minuter. Täck med plast och låt jäsa 1-1½ timme. Stjälp upp degen på ett mjölat bakbord och dela i sex bitar. Rundriv bitarna, lägg dem på bakplåtspapper på en bricka och ställ in i kylskåpet.
Följande morgon tas bullarna ur kylskåpet och ugnen värms till 275 grader. Pensla eller spreja lite vatten på bullarna och strö på lite frön. Sätt in bröden i ugnen (och eventuellt en plåt med isbitar därunder). Sänk värmen till 250 grader och grädda bröden tills de fått fin färg.


Här är ett mera snabblagat bröd: Havrebröd! Kan lagas på grötrester om sådana finns (tycker faktiskt om gröt till frukost också...), och då en av ingredienserna här är gräddfil kan jag nämna att jag faktiskt använde gräddfilsrester här, nämligen dipp som blivit över - funkade alldeles utmärkt även om den var smaksatt. 

Ni ska naturligtvis få det receptet också:¨

Havretunnbröd

2 dl vatten
1 dl havreflingor
1 dl fil/gräddfil /piimä
1 ägg
½ tsk salt
2½ dl jästbrödsvetemjöl
1 tsk bakpulver

250o, ca 15 minuter

Koka upp vattnet, tillsätt havreflingor och låt koka ca 5 minuter tills gröten är färdig. (Eller om du har överbliven gröt behövs ca 2 dl.) Låt gröten svalna, blanda sedan ner filen, ägget och salt. Blanda snabbt i vetemjöl blandat med bakpulver.
Tryck ut degen med hjälp av mjöl på en långpanna klädd med bakplåtspapper, antingen som ett stort eller två mindre tunnbröd. Snitta brödet i sektorer och nagga med en gaffel. Grädda. Serveras med fördel varma med pålägg.

...kanske dags för mig att gå och göra som jag säger, och laga morgonmål åt mig?
Ni också kanske?

Inga kommentarer: