söndag 28 juni 2015

Feather and Fan

Igår firade jag en fantastisk namnsdag! Det var en perfekt dag: inledning med Ingå-dagen och muurikka-plättar, följt av överraskningsbesök här hemma. Som avslutning blev det en motorcykeltur och en superkul kväll på diverse terasser i byn med en kompis. 

Jag var, i alla fall inledningsvis, iklädd min "nya" cape med tillhörande kuvertväska.
Capen blev klar för ca 1 år sedan, men har inte blivit fotograferad tills nu. Det är en Feather-and-Fan Capelet från Knit Simple Magazine Spring/Summer 2014. Stickad i Drops Paris faller den jätte snyggt, och det vackra, men enkla, mönstret framhävs fint. 

Kuvertväskan är långt egen design kan man säga, men mönstret till den vackra spetskanten på locket har jag tagit ur boken Crochet Borders, mönster nr 22 närmare bestämt. Den är virkad i samma garn som capen, för lika länge sedan. Men jag sydde jag den färdig först igår (fodret), då jag äntligen införskaffat mera HUOPAKOVIKE (95 cm liimalla) från Eurokangas, som jag nu vet att det heter på finska (på svenska vet ja fortfarande ej...), vilket är vad ger "kuvertet" sin stadga. Kuvertväska utan dylikt, fungerar ej! Men så här fungerar det bra, trots att det är ett ganska stort kuvert.

(Ni som är nyfikna kan läsa här att mitt tredjenamn, som firades igår i den finlandssvenska kalendern, betyder "vit" - mina föräldrar träffade så rätt för jag är ju en riktig blekfis om jag inte fuskar. Mitt förnamn betyder vacker, och mitt andra namn kan betyda bl.a. "trotsig", "stark", "perfekt" och "charmig". Mina föräldrar måste haft höga tankar om mig...)

Inga kommentarer: