fredag 3 juli 2015

Namnsdagsgott

I förra inlägget berättade jag att jag firade namnsdag, och ni som läste noggrant märkte kanske att jag hade namnsdag igår igen. Minns minst en gång när jag var liten och förvånades över hur ofta det var - men jag är ju begåvad med många namn. :) Så mycket behöver man ju inte fira, men lite vardagsgott kan man ju unna sig?

Så här såg vår lunch ut igår. En enkel morotssoppa på morotspuré, koskenlaskija, mjölk, ingefära, timjan och diverse andra kryddor... Serverat med bröd är det en perfekt sommarlunch.

Det goda brödet var parmesanbröd. Ett bröd jag bakar för sällan....

Parmesanbröd

100 g margarin
3 dl mjölk
1 påse jäst
8 dl mjöl
1 tsk salt
2 dl riven parmesan
2 msk oregano
margarin till formen
margarin till pensling

200o, ca 40 minuter

Smält margarinet, tillsätt mjölken och värm allt till fingervärme. Blanda mjöl, salt, jäst, ¾ dl parmesanost och ¾ msk oregano. Häll allt i bunken. Arbeta degen slät och låt den jäsa till dubbel storlek, ca 30 minuter.
Blanda den resterande osten och oreganon i en skål. Ta upp degen på bakbord och rulla ut den till en längd. Skär längden i 20 bitar som formas till bullar. Lägg 14 av bullarna i 2 rader i en smord avlång brödform. Pensla bullarna med matfett. Och strö över hälften av ost-blandningen. Placera resten av bullarna i skarven utanpå, pensla med smör och strö över resten av ost-blandningen. Täck över och låt jäsa 30-45 minuter innan gräddningen.

Till dessert  var det äntligen dags att använda Aspens egen rabarber (som verkligen inte är häv, det blir till att gödsla inför nästa sommar, men god är den). Jag gjorde en liten twist av detta recept av Leila, men använde rabarber istället för äppel. Det kan vara den godaste sockerkakan jag ätit, någonsin, så där har ni ett tips! Ja, och så hade jag inte mandelmassa hemma (jag sökte och sökte, men den hade antingen rymt eller gömt sig), så jag använde lite mandelmjöl istället. Jag minskade också mängderna lite, men proportionerna torde varit något så när de samma.

På bilden ser ni för övrigt min namnsdagspresent, jag har länge önskat mig en enkel saftkanna utan krusiduller som passar till allt, och min önskan blev uppfylld igår. :)

Inga kommentarer: