tisdag 28 juli 2015

Kalasgott

Åren bara går och går, ännu ett födelsedagskalas är förbi. 

Årets födelsedagstårta blev en nutellakaka enligt eget recept. Jag gjorde "vanlig" tårtbotten men bytte ut ½ dl vetemjöl mot samma mängd kakao. Jag skar upp bottnen (6 botten i denna variant då de tre översta var hälften mindre än de tre understa...), fuktade med koncentrerad (hemgjord) jordgubbssaft, bredde på ett lager nutella följt av ett lager vaniljkvarg. Sedan vispade jag upp lite vispgrädde som jag blandade med ytterligare nutella (gick åt totalt 1½ burk) och bredde på. Penseerna från gården fick agera dekor.

Nutellatårtan var det enda jag serverade innehållandes ägg eller mjölk, med tanke på brorsonens allergier - orsaken till baket i föregående inlägg, förstås.

Dessa rulltårtsbakelser är därför lagade enligt nytt recept, nämligen detta. Jag fyllde med jordgubbssylt och dekorerade med sojavisp och mandarinklyftor. Det gick hem - hos alla gäster, inte bara brorsonen.

Syltkakor är också urlätta att förvandla till mjölk- och äggfri variant, bara man tänker på att inte ha vanligt smör utan mjölkfritt osv. Och så hade jag bakat bullar, så klart. Med mycket socker på...

Kommer alla gäster inte på samma dag, så att bullarna hinner bli lite torra? Ingen fara - lyckliga gäster för bullaskorpor är en mer sällsynt delikatess än bullar eftersom bullar sällan, iaf i detta hushåll, hinner bli torra innan de tar slut. Bara skiva bullarna i ca ½ cm tjocka skivor, bred på smör och strö över socker och kanel för att sedan grädda i ca 10 minuter i 175 grader varm ugn. Hur gott som helst!
(Fatet är för övrigt en födelsedagspresent, en fin sådan.)

Avslutningsvis, den obligatoriska bilden på uppskärandet av första tårtbiten. :p

Inga kommentarer: