söndag 5 juli 2015

Sommarstund

Frisyren här är enklaste möjliga, nämligen uppsatt med hjälp av en "hårmunk" från glitter; se här

Jag har äntligen använt mitt vackra tyg vid namn kesähetki (finska för sommarstund) inhandlat för några år sedan på Eurokangas i Åbo. Jag såg tyget vackert draperat kring en mannekäng och kände mig genast inspirerad. Tyvärr räckte inte 2 meter till för att sy en lång klockkjol, så för att behålla längden på kjolen som jag ville så sydde jag på ett annat sätt; nämligen jag sydde en först en "minikjol" av en brun restbit jag hade hemma, och sedan en 2 meter lång frill. På det viset har jag faktiskt nästan halva bredden (ca 70 cm) kvar till annat.... Vi får se vad det blir...

Det är en perfekt kjol för var sommarstund; tyget är luftigt och svalt, och passar heta sommardagar. Att kjolen är lång gör att jag för svala kvällar diskret kan lägga leggings under vid behov. Den bruna överdelen blev kanske en lyckoträff trots allt, då tyget är tunt och något genomskinligt. För att inte tala om det fina motivet som lockade mig från början, blommigt fräscht och somrigt utan att vara skrikigt. Än en gång har jag tänkt på bekvämlighet först, och kjolen har en bred resår i midjan.

Premiären för denna kjol blev på dans igår då Country Express spelade på Skåldö. :)

PS! Jag hade prislappen kvar på tyget, jag betalde totatl 6 euro för tyget och använda som sagt bara ca hälften. Med min tygrestbit och sytråd inberäknat gissar jag att min kjol kostade mig 4-4,50 euro. Vet inte vad ni tycker, men jag tycker att jag fick valuta för pengarna!

Här är mina senaste kjolar, snart redo för nya äventyr!
Min "gardinkjol" har ni ju sett tidigare i detta inlägg
Ni ska få en liten bonusbild; då jag fotograferade kjolarna märkte jag att potatisen blommar! Jag tror att det är Blue Congo som är först, den satte vi bara två av.... Så få se om vi får blå potatismos snart. 

Inga kommentarer: