söndag 29 november 2015

Glad 1:a advent

Här har varit en helg full av hemma-pyssel igen!
Lilla jul har firats, och med det har bl.a. julbelysningen kommit fram.

Jag har suttit vid symaskinen även denna helg, och bl.a. sytt denna juldyna
Dynan är faktiskt ett projekt som makens farmor en gång påbörjat, men av någon anledning aldrig slutförde, vilket gör den extra stämningsfull och lämplig till julen! Julen är ju en högtid full av traditioner. 

Till våra jultraditioner hör det, förutom att plocka fram julbelysning och lite annat julstök (lite julmat ska det ju också vara - och Egon ska bli julfin) till lilla jul, som ni såg på förra bilden, också att tända adventsljus och dricka julté ur den juligt beklädda tekannan som ni ser här (och som ni kan läsa mera om i detta blogginlägg). Vi hade en riktigt mysig advent-morgon med många tända ljus och pepparkakssnittar. 

Pepparkakssnittarna är såå perfekta om man vill ha pepparkakor utan att baka i timmar (vilket man inte nödvändigtvis hinner med det andra julstöket) eller köpa färdiga pepparkakor. Jag bakar dem varje år - även om jag i något skede nog alltid hittills också bakat "riktiga" pepparkakor - mest för syns skull (smaken är nämligen densamma tycker jag....). Jag har bloggat om dessa pepparkakor tidigare här, länk till receptet fick ni också då men ni kan få det igen här. De är verkligt snabb-bakade; jag hann bra baka dem före jobbet en morgon i veckan, så att jag kunde pigga upp min farmor och farfar lite med en snabbvisit och kex på eftermiddagen...

PS! På bilden ovan kan ni också smygtitta på mitt nuvarande stick-projekt (ett av många....). Jag stickar med glittrande  Nako Moonlight från Kauneimmat Joulun Käsityöt 2015 som jag nämnde i ett tidigare blogginlägg. Kan ni gissa vad det blir då?

Inga kommentarer: