söndag 14 augusti 2016

Raskt & delikat (tips!!)

Jag gjorde verkligen ett fynd då vi var på Snappertunadagen. Vi har ett tag funderat om en mandolin skulle vara ett bra köksredskap, men vi har väl ändå oftast kommit till slutsatsen att det tar upp mera plats i köket än det är värt. Nu hittade vi det perfekta redskapet: Ett gigant professional -"rivjärn". Enda länken jag hittade är på tyska, kan berätta att pengarna från kontot tydligen gått till Nacombe Oy. Aldrig hört om företaget, men är som sagt skitnöjd med den här produkten, så tänkte tydligen ge lite gratis-reklam ändå. 

Här ser ni mitt fina rivjärn, en squash och resultatet! Jag hyvlade på längden och fick långa fina strimlor.

Den har utbytbara delar så man kan få strimlor, skivor i olika tjocklekar osv. Jag tyckte redan innan att det är oförskämt gott och väldigt lätt att laga Vitlöksrostad squashpasta - ni ser mitt recept här - nu gick det om möjligt ännu fortare att laga, och då jag fick så fina strimlor av squashen som blandade sig så jämt med pastan. Rekommenderar rekommenderar rekommenderar - så väl pasta som verktyg. Det gick lättare, fortare - och jag tycker nästan det blev godare. Och det här järnet tar ju nästan ingen plats alls i kökslådan...

Det syns på bilden hur gott det blev, va?

Det blev ju inte sämre av att vi råkade ha äkta parmesan hemma (ibland är man ju lite snål, tänker att det inte gör skillnad - men visst gör det lite skillnad), och dessutom vin (jo jo, alkoholfritt så klart - tycker faktiskt det är lika gott - här saknas inget trots att jag ammar). Ja, och krasse från vår trädgård i en vas som också fyndades på Snappertunadagen (i ett "loppisbås"). Jag hade en skön stund! :)

Någon dag senare hade jag möte i stan, och då jag kom hem blev jag serverad detta. Då hade maken använt järnet till att skiva potatis, han var lika nöjd han, och lagat ribs som vi brukar göra enligt Leilas recept. Det finns ett "skydd" att använda då man skivar rotfrukter/grönsaker med, så att man inte riskerar riva fingrarna av sig och använder allt av råvaran. Perfekt! Och igen, undrar om det inte blev godare än vanligt med så tunna fina skivor... Potatisen gräddade vi i ugnen (200 grader) med lite olja, balsamico, salt, peppar, örtkrydda paprikakrydda osv - gick rätt fort dessutom (30 min?) då skivorna var så tunna. En gräddfilssås till gjorde susen. 

Inga kommentarer: