onsdag 24 augusti 2016

Slumpat gott

Som jag skrev i senaste inlägget har vi haft mycket program i sommar (också förutom att sheriffen håller oss sysselsatta), så bloggandet har tidvis blivit glest. Handarbetandet har också minskat nämnvärt (men fortsätter likväl), men lika gott äter vi fortfarande - jag har bara inte berättat om det.

Så nu tar vi en stor del av det goda ni missat, allt på en gång i slumpad ordning! Kort och koncist. 

Pastamaskinen jag fick till födelsedagen har kommit till användning, här testar vi tagliatelle. Åååh så gott det var. Är allt godare när man gör det själv? Vi följde samma pastarecept som senast, och det råkar vara receptet för Morbergs köttbullar vi använt här. (Det var förresten köttbullens dag igår!)

På tal om min födelsedag - här ser ni duken, vasen, kannan och assietterna  jag fått i present. Oj oj oj, kan jag bara säga. Mina nära och kära vet att jag gillar att pyssla i köket, som ni förstår.

Aj jo, och så ser ni äppel-gott, äppel-i-ugnen eller äppelpaj med havretäcke. Kärt barn har många namn. 

Äppel-i-ugnen

100 g smält margarin
1 dl socker
3 dl havreflingor
2 stora äpplen
kanel
(lite socker)

200o, ca 30 min

Blanda margarinet med sockret och havreflingorna. Skala äpplena och skär dem i tunna skivor som placeras i en 24 cm i diameter smord form. Smula på havresmeten och sätt in i ugnen. Servera med vaniljsås eller vaniljglass.

Läckerheterna minskade kanske lite då maken for tillbaka till jobb, men visst ska det ätas gott då också. Första dagen då maken kom hem från jobbet efter semestern möttes han av denna; en blåbärspannkaka! Jag följde detta ICA-recept. Supergott, och kändes rätt nyttigt då både socker- och mjölmängden var rätt liten jämfört med mitt vanliga recept. Det receptet sparade jag - gör det ni också!

Det här blev lika gott som fotot blev vackert! (Lägg märke till de fina luktärterna i vasen - luktärter hade jag ju i min brudbukett [1] [2], och denna vas gjorde jag på min möhippa, ja och dessertskålarna hör de facto till vår bröllopsservis.) Dubbel chokladdessert - mörk choklad i botten och ett skum av vit choklad utanpå. Eget recept.

Dubbel chokladdessert

2-3 msk mjölk
2 dl grädde
50 g mörk choklad
50-60 g vit choklad
1 klick smör
1 msk vaniljsocker

Häll 1 dl grädde i en kastrull, låt snabbt sjuda upp (ej koka!), bryt sedan den mörka chokladen att smälta där i. Rör chokladen blank och smält i en klick smör. Låt svalna något och häll sedan upp i glas. Ställ i kylen för att stelna.
Värm mjölken i vattenbad. Tag från värmen och smält den vita chokladen där i. Rör jämn. Vispa den resterade vispgrädden fluffig. Rör i vaniljsocker. Blanda med den vita chokladsmeten, rör snabbt jämn. Ställ i kylskåpet. Låt stelna minst en timme. Skeda sedan vitt chokladskum på den mörka chokladbotten i glasen. Servera.


Potatisgratäng. Det var ett nöje att göra med vårt smarta "mandolinjärn" jag berättat om. Den godaste gratängen (nytt recept, och vi behöver aldrig pröva något annat!) gör du så här:

Potatisgratäng


1 kg potatis
2-3 vitlöksklyftor
Salt, peppar
3 dl grädde

3 dl mjölk
2 dl ost

Skala potatisen. Skala och hacka vitlöken. Skiva potatisen, ca 3 mm, antingen med mandolin eller för hand. Lägg potatis och vitlök i en kastrull med vispgrädden och mjölken. Låt koka sakta tills potatisen nästan är mjuk. Smaka av med salt och peppar.
Häll upp i en ugnsfast form. Strö på osten och gratinera med bara övervärme i ugnen tills den börjar bli lätt gyllenbrun ovanpå

Oj vad jag gillar vårt nya "mandolin-järn". Här har jag snabbt och enkelt gjort äppelkaka (ni ser hur fin hög av tunna fina äppelskivor det blir, tiden räknas i sekunder inte minuter!). Jag gjorde botten enligt mockarutor (ni hittar det receptet här), och istället för att breda på choklad efter gräddningen så bredde jag ut tunna äppelskivor med äppel och kanel före gräddning. 

Jag gjorde kakan dessutom mjölk- och äggfri då brorsonen var på besök, men det är en annan detalj. ;)


...det var det för den här gången! Hoppas ni vill pröva och smaka - jag kan verkligen rekommendera allting!

Inga kommentarer: