torsdag 9 mars 2017

Throwback Thursday


Throwback Thursday är ganska kul, eller hur? Så jag passar på när det nu råkar vara torsdag idag. Jag var nämligen upp på vinden och fyndade för någon dag sedan, och utökade då sonens samling kramdjur rejält! De klarade alla en svängom i tvättmaskinen, så de tål nog några lekar än. Äldst lär min Molla-Maja vara, då jag fick henne som dopgåva. Sonen morrade så glatt åt henne igår, och jag konstaterade att det är bra han får bekanta sig med en sådan här dam före andra damer, han kan vara lite hårdhänt. Herr Nilsson hade jag också från riktigt liten. Jag minns att jag tyckte det var kul att min apa, Pippis apa, och min morfar alla var herr Nilsson. (Ja, och mina morbröder, kusin m.fl också förstås...) Nallen kan man "svänga om" till dyna, och är således alldeles perfekt för min lilla mys-nisse.

Dessutom ser ni ju konstverket? Dynan jag sytt! Årtalet är okänt, men jag skulle väl gissa att jag var kring 10 år när jag sydde den eller något sånt (någon som vet får rätta mig om möjligt - man vet ju aldrig vem som läser här). Jag finner inga ord... Fin är den på sitt sätt, naturligtvis. Och den passar ju också min dyn-glada son.

Jag var inte alls förtjust i handarbete när jag var yngre, det nämnde jag i DET HÄR inlägget från 2010 då mina dynor var på utställning t.ex. Historien om hur jag stickade tofflor åt morfar (nämnda herr Nilsson) i skolan för att han bara hade ett ben, och hur läraren till slut gick med på det då jag stickade så långsamt och någon i alla fall skulle ha nytta av den enda toffeln då, har jag berättat många gånger vid det här laget. Mamma uppmuntrade så gott hon kunde, och det lönade sig ju till slut. (Svårt att säga säkert förstås, men jag skulle absolut tro att det är hennes "fel" att jag blev som jag blev gällande handarbete.)

Jag är en ordningsmänniska (tro det eller ej kan undra ibland, men så är det), och gillar att ha mina projekt överskådligt. Stickning och virkning ordnar jag med fördel på ravelry, där är det lätt sorterat enligt modell, mönster, tid osv. Jag har dessutom mitt garnlager uppe där (med några slarviga undantag), hittar ofta mönster det, och gillar det helt enkelt massor. Jag vill gärna ha mina sömnadsprojekt överskådliga på samma sätt, bloggen är ju inte riktigt samma sak. Så jag uppdaterade pinterest igår, och konstaterade att jag varit en flitig sömmerska de senaste åren, jag har sytt kläder åt både mig och sonen, samt en hel del presenter. Inte illa! Broderier har det också blivit, om än inte i samma utsträckning. Pinterest länkar sedan till bloggen var det oftast finns mera information. Vill ni ha ännu mera throwback är det alltså bara att gå in och kika på länkarna nedan.

Inga kommentarer: