söndag 27 juli 2014

30+


Sedan igår kl 17.05 finns inga undanflykter - jag har fyllt 30, och kan med andra ord oundvikligen konstateras vara vuxen. Konstigt vore det väl annars; jag har ju både man och hus redan - och i och med det (och så mycket mer) finns det inte heller något att ha panik över. Hellre är jag trots allt 30 än 20, om man tänker efter allt vad det innebär. ...min kris hade jag, uppenbarligen, när jag fyllde 27, nu är jag för gammal för sånt... ;) 

Jag firade redan dagen innan med ett litet kalas för närmsta släkten, och bakade då en "spetskaka" med smak av blåbär enligt recept av Kinuskikissa som fanns i ett nummer av Unelmien Talo & koti nyligen. Vad jag behövde för att göra spets köpte jag på Jyväskylä-resan i decola - man kan också köpa via nätet vid behov (som tur - ifall jag behöver mera tillbehör). Jag "testade" spetsen tidigare och det gick bra, tydligen är det svårare i värme, men jag blev nog nöjd till slut. :) Den lilla kakan, i bakgrunden, är en mjölk- och äggfri variant för brorsonen... Det mesta andra jag bakade var också mjölk- och äggfritt denna gång.

...jag hade bakat lite annat än bara spetskaka också, naturligtvis.... Olika sorters kex, chokladkaka, syltrutor m.m. I bakgrunden ser ni dessutom gästerna, och den fina klockan på vägen som är en av mina många fina födelsedagspresenter. 

"Riktiga dagen", den 26:e, började jag så här: Skumppa och chokladkaka till morgonmål! :) Jag tänker som så, att om jag ändå ska fylla 30, så kan det lika gärna firas, och ska det firas, då hör ju skumppa självklart till.

På mig har jag mitt vackra smycke designat av Anna Örnberg, som är en annan av mina fina födelsedagspresenter. Vad hade kunnat passa mig bättre än en snurra? Jag som tycker så om att baka. :) 
Firandet fortsatte med mera skumppa och en god lunch på Bossa Nova, och sedan teater, En Midsommarnatts Dröm, hos "grannen" på Raseborgs sommarteater (musiken hör vi ju faktiskt ända hem!).  Shakespeare passar ju mig bra. ;) Jag är väldigt nöjd med mitt firande, god mat, god dryck, vackert väder - fin teater med mycket vacker musik och trevliga sånger. Vad hade kunnat vara bättre?

Ska bli spännande att se vad livet som 30+ för med sig. :) 

Inga kommentarer: