tisdag 1 juli 2014

Målar-fest!

Målar-talkot är över, och det var istället dags att ställa till med fest för vår hårt arbetande familj! Jag har antecknat hur mycket tid jag har satt ner på målandet, hela 51 timmar, och all den tid och lite till har maken målat, och majoriteten av den tiden har vi dessutom haft hjälp av någon eller några av våra föräldrar - så det är inte lite hjälp vi har fått. Och vi är väldigt tacksamma. Huj att måla allting själva...

Denna meny fick målarna nu smaka på:

Tomat- och mozarella -paj. Jag har blivit sååå förtjust i mozzarella på sistone, som ni kanske märkt, och tomaterna börjar också smaka allt bättre även i min mun... Här dessutom tillsammans med basilika - helt perfekt!

Det är för mig ett nytt recept, som ni hittar här, den som är intresserad. 

Ciabatta till pajen. Här om dagen såg jag på ett mat-program om "friforms-bröd", och jag konstaterade att det är jag inte bra på... Semlor går bra, och batong går bra när jag fått min batongplåt, nyligen hittade jag ju bra recept på formbröd. Men friformsbröd, jag tycker det oftast blir platt eller så går nå annat fel... Men det här blev alldeles perfekt! Visst kan jag! Receptet hade jag från tidigare, i Flera Favoriter, jag kom väl bara på knepet, antar jag.

På bilden ser ni också vår brödlåda, som vi köpte söndrig och i mindre vacker tråkig färg från loppis för två euro. Men maken har lackat och reparerat och fixat - och nu är den hur fin som helst!

Något gott till kaffet ska det så klart också vara. Jag gjorde en grön prinsesstårta, eftersom vi målat huset grönt. Recept enligt Flera Favoriter, så klart. Dessutom bytte jag ut hallonfyllningen mot jordgubbsfyllning, och satte med 200 g smält vit choklad i gräddfyllningen, så liknar kakan lite, i alla fall till smak och färg, vår bröllopstårta (se bild från bloggen, eller närbild från wi-box fb-sida) ! Det är snart exakt ett år sedan vi fick smaka den, i söndag. Jämför man med kakan som min vän Linda gjorde, är den ju absolut inte lika vacker (går inte ens jämföra!), ingen spets eller så, men som den glada amatör jag är, är jag skitnöjd.  (Nu hade jag för övrigt lärt mig använda sockermassan så att blommorna är mera hållbara än senast och inte vissnar så fort....) 

Något småbröd ska det väl också vara? Jag gjorde spritskransar - även detta recept från Flera Favoriter. Jobbiga att göra, rent av svettigt att spritsa den relativt bastanta massan - men gott blev det! Och fina de också. 

Inga kommentarer: