lördag 5 juli 2014

5 år!



Min duktiga gudunge har fyllt 5 år! För ett tag sedan, faktiskt, stora damen. Naturligtvis skickade faster iväg en present till Sverige, och allt som oftast har det ju blivit något handgjort. (Se 4-års present, 3-års present, 2-års present, 1-års present [1] och [2] [1-års-presenten är ett av de finare projekt jag gjort...]) Eftersom den här prinsessan gillar klänningar och kjolar, helst med mycket snurr (denna har antagligen för lite snurr....) fick det bli en sådan. Med hjälp av ett mönster ur mammas samlingar, och ett par gamla gardiner (väldigt lite använda, nog - vackert tyg, synd att gå till spillo) fick jag denna flickklänning till stånd. Jag är hur nöjd som helst!

Hattar brukar också gå hem, så det fick bli en sådan till, Shellbrimmed cloche, här är direktlänk till mönstret, virkad i Novita Tahiti. Jag har gjort en åt mig tidigare i samma mönster, men den är jag inte lika nöjd med...

Hoppas klänningen och hatten kommer till användning och mycket nöje! :) Hon fick ju en hel del klänningar i present, iofs, tösen....



Jag fick söka länge för att hitta en bild med gardinerna i användning. Detta foto är från 2006. Gardinerna är nog inte använda mer än 1-2 gånger, skulle jag tro. Även om jag tyckte om dem. Detta är fotograferat i Lauste, Åbo, det första av 4 ställen jag bott på sen jag flyttade hemifrån (och det enda stället jag använt gardinerna på skulle jag tro - tur de kom till användning).  Förutom det har jag bott i centrum av Åbo, Karis - och nu Snappertuna.
Alla ställen har på nå vis haft sin charm. Lauste var kanske inte ett fint område (verkligen inte), men ganska mysigt ser jag ut att ha haft det...
Jag hittade visst ett foto till. Gardiner i bakgrunden, jag i soffan med virknålen i högsta hugg, möjligen är det Friends jag ser på - det är i alla fall det som finns i de gula VHS:en på hyllan. Ett av mina första handarbeten på gångs - möjligen det första virkprojektet (som det blev något av iaf). September 2006.

Inga kommentarer: