måndag 27 januari 2014

What does the fox say?





För ett tag sedan, ja kanske fortfarande, anade man ugglor i mossen överallt - inte minst vad gällde handarbete. Ugglor var populärt i många varianter, själv gjorde jag ju ett par uggle-vantar och brorsonen fick en uggle-väst. Men nu är det rävar som gäller, mycket tack vare den den norska hitten, antar jag. Även detta är införlivades i stickningen då guddotten fick en rävhalsduk till julklapp!

Då jag stickade halsduken utgick jag från detta mönster - trots att ursprunget verkar vara finskt hittar jag bara fungerade länk till det engelska och danska -mönstret. Jag hoppas det är okej, eftersom det ändå är ett gratis mönster, att jag översätter mönstret till svenska och dessutom sätter in de små ändringar jag gjorde för att få räven att se mera verklighetstrogen ut (dessa ändringar gäller endast färgvalen i ansiktet och öronen - annars har jag följt mönstret). Jag skriver enligt minne då räven redan hittat sitt nya hem i Sverige:






Rävhalsduk

Du behöver:
1½ nystan Gjestal Janne orange,
1/5 nystan Gjestal Janne vit
3-3½ mm stickor enligt handlag

Lägg upp 2 maskor i vitt.
Sticka rätstickning och öka 1 m i var sida vartannat varv tills du har 32 maskor på stickan.

Byt till orange, sticka 32 varv rätstickning.

Minska 6 maskor jämt fördelat över följande varv, och sticka resår *1 rm, 1 am* i 33 varv

Öka 3 maskor jämt fördelat (= 29 m) och sticka 50 / 70 varv rätstickning (barn / vuxen -storlek)
(Själv stickade jag kanske 90 varv, vad jag kan minnas, till barnstorlek, men hade kanske också ett något tunnare garn.... Sticka med förnuft.)

Fortsätt sticka med orange (här frångår jag originalmönstret färgmässigt) och minska 1 m i var sida vartannat varv. När du har 7 maskor kvar, byt till mörkgrått. Minska ytterligare en gång så du har 5 maskor kvar. Sticka 4 varv rätstickning i grått, öka sedan igen så att du har 7 maskor ( nu börjar du sticka rävens ansikte), byt färg - kolla på "räven" så att du har rätt sida till framsida av ansiktet

Fortsätt öka 1 m i var sida vartannat varv och  sticka på följande sätt:

3 m vit, 3 m orange, 3 m vit (9 m)
3 m vit, 3 m orange, 3 m vit (9 m)
4 m vit, 3 m orange, 4 m vit (11 m)
4 m vit, 3 m orange, 4 m vit (11 m)
3 m vit, 9 m orange, 3 m vit (13 m)

Fortsätt öka 1 m i var sida vartannat varv, nu endast i orange.
När du har 29 m, sticka ett varv till, och avsluta sedan och fäst trådarna.
Vik "ansiktet" dubbelt och sy fast kanten. (Endast kanten, "svansen" ska genom "ansiktet".)

Öron
I orange, lägg upp 14 maskor, sticka rätstickning - minska 1 m i var sida tills 2 m återstår, avsluta. Sticka 2 st.
I vitt, lägg upp 12 maskor, sticka slätstickning, minska 1 m i var sida tills 2 m återstår, avsluta. Sticka 2 st.

Sy ihop de orange och de vita delarna till öronen två och två på avan, så att den slätstickade vita sidan kommer utåt då du vänder öronen rätt.  Sy fast öronen. (I originalmönstret stickas endast de oranga bitarna och sys fast - jag tycker öronen får mer fast form på detta sätt, förutom att det ser mera levande ut.)

Sy fast öronen, och sy fast knappar eller motsvarande till ögon.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vad har du använt för garn och stickor?