lördag 11 januari 2014

3 x soppa




Enligt "order" lagade jag Paprikasoppa med macka den 9:e januari - vi fick nämligen Matkalender 2014 till julklapp så det är bara att lyda! ;) Varje dag kommer jag inte att göra som det står, förstås, den 9:e är faktiskt enda dagen hittills, men det är kul att ha någonstans att kika om man inte alls känner matinspiration. 

Receptet finns också tillgängligt på nätet, ni hittar det här. Jag bytte ut chilipeppar mot sambal oelek, annars följde jag receptet.






Strax efter att vi öppnat julklappen med matkalendern i prövade vi dock på det första receptet ur boken, trots att januari ännu inte inletts. Receptet för den 14:e januari, Majssoppa med quesadillas, gjorde nämligen att vi kunde pröva några andra julklappar samtidigt; Jockes "hamburgarpress"  (som ni ser i högra hörnet på den övre bilden) eftersom vi serverade med hamburgare istället för quesadilla , och min Mr Bolognese (stavmixer, hackare, ballongvisp) när soppan skulle mixas. Allt ska ju prövas genast, naturligtvis.

Vi ändrade på receptet, som ni hittar här, något eftersom vi tyckte den var lite väl "vattnig", men smaken var jätte god! Det kommer vi att laga någon annan gång igen - men undrar om det kommer att ske just den 14:e januari....?



Men kungen av soppa, hemma hos oss i alla fall, måste väl ändå vara korvsoppa. Det åt vi idag. Naturligtvis serverad på mommos "korvsoppsservis" så som alltid, dvs samma servis hon serverade soppa på åt mig i alla år, hennes bröllopsservis, Arabia kesäkukka.

...och nu är jag lite nykär i mitt vackra hem Aspen igen, när julpyntet är bortplockat lagom till 20-dag Knut.

Inga kommentarer: