söndag 26 januari 2014

Guldkant

Håret har jag här satt upp i svinrygg, se instruktioner här
... på så väl tillvaron som bolero. Igår var det så dags för årets abi-middag igen! En riktigt kul tillställning - roligt att umgås med kollegerna och prata annat än jobb - och med eleverna med vilket väl är huvudgrejen! Det är en helt annan värld utanför klass- och lärarrummet... Middagen var bra ordnad med otroligt god mat (min favorit: vitlökskyckling!) och roligt program - förfesten innan var lika trevlig den.

Dessutom fick jag en chans att klä upp mig, förstås! Jag upptäckte att jag saknade en festligare bolero med lite längre ärm så här i kyliga vintertider - som skulle passa till cocktail-klänning vilket var klädkoden. Inga problem - jag hittade ett passligt mönster till en kort knytkofta (mönstret har jag beställt från knittingroom) som passar bra till så väl klänning som byxor. Jag valde att kombinera garnet, teetee cacao, med en paljetttråd i guld för en festligare touch.

Min virkade ananas-väska känner ni säkert igen från tidigare inlägg.


 Jag köpte 2 nystan (á 100 g), men det gick bara lite åt av det andra nystanet - jag hade ca 85 g över! Ca 60 g av det  använde jag till att sticka en buff åt mig - denna gång utan glittertråd.

Jag lade upp 180 maskor och stickade "Aallot" (= vågor) ur Pieni suuri neulekirja (sid 238) tills buffen mätte ca 50 cm. Resultatet blev en användbar buff som man kan använda på många sätt - på bilden ser ni ett sätt; buffen kan värma så väl hals som öron, bra om man har håret uppsatt och inte vill förstöra frisyren med en mössa.

Kvar återstår alltså ännu ca 20 g av det dryga garnet. Vad ska det bli av det tro? Muddar kan jag tänka mig, eller...?

Här syns mönstret i buffen bättre.

Inga kommentarer: