tisdag 8 juli 2014

Lägg rabarber på lite rabarber

... så kan du göra mycket gott! Rabarber ska jag definitivt ha i min trädgård, bara vi kommer igång med att fixa den så småningom.... Hittills har jag gjort tre rätter av rabarber (och jag har en hel del till i frysen, så mera ska det bli):

Rabarbersaft! Jag gör rabarbersaften som mamma brukar, dvs i saft-maja, jag hade att välja mellan att låna mammas eller svärmors.... Tyvärr passade ingendera på vår induktionsspis, så saft-majandet fick jag hjälp med, men sen kokade jag iaf upp saften själv... Måste alltså införskaffa saft-maja som passar till vår spis, eller något som gör så att deras major (2 major på 3 pers borde räcka annars!) passar också på vår spis... Tips emottages gärna!

Glaserade rabarberrutor, recept enligt Flera Favoriter - eller här.
Mycket mycket gott!

..utöver det har jag gjort Rabarbersemifreddo (jag sa ju tre och inte två), ett måste varje sommar - så gott är det, men bilden jag tog av årets semifreddo har försvunnit någonstans... Ni får se på fjolårets bild här istället, och receptet av Leila, det hittar ni här (eller Flera Favoriter....).

Inga kommentarer: