torsdag 3 juli 2014

Fläder gläder


För en tid sedan hade jag turen att få lite fläder av min styvsyster. Jag har ett tag velat prova laga fläderblomssaft, eftersom vi de facto har fläder på vår gård, men det är tyvärr den giftiga sorten som det inte går att laga saft av....

Med lite tur har vi snart ätbar fläder också på vår gård, då jag också fick en kvist - den ser inte så pigg ut (bakom flaskan på bilden), men den har inte vissnat så hoppet lever! Finns några kvistar till i krukor, som ser lika pigga, men ovissna, ut de.

Hoppas, hoppas - för saften jag lagade blev så god! Mycket godare än köpesaft! Saften gjorde jag så här:

Fläderblomssaft
Ca 50 st blommor
2 kg socker
4 citroner
120 g citronsyra
6 l vatten

Plocka blommorna och skölj vid behov av dem. Skär citronerna i tunna skivor. Koka upp vattnet och sätt i blommor och sätt i alla ingredienser. Rör om så att sockret löser sig. Låt stå 5 dagar svalt, sila sedan och häll upp på flaskor.

Inga kommentarer: