onsdag 12 maj 2010

Morsdagsrutor


Även kallade Karamellrutor
16 st

1 dl mjukt margarin
knappt 1 dl råsocker
2½ dl vetemjöl
1½ dl havregryn

Fyllning:
2 msk smör
2 msk råsocker
2 dl kondenserad mjölk

Glasyr:
100 g mörk choklad
25 g vit choklad

Rör margarin och råsocker i en skål tills det är ljust och luftigt. Rör ner mjöl och havregryn. Arbeta ihop med fingertopparna till en smuldeg. Tryck till blandningen i en 20 x 20 cm kakform och grädda i ugnen tills degen stelnat och fått färg. Låt svalna i formen.
Häll ingredienserna till fyllningen i en kastrull och värm på låg temperatur under omrörning tills sockret smält och allt är väl blandat. Låt koka upp på mycket svag värme och småkoka 3-4 minuter under konstant omrörning tills smeten tjocknat. Häll karamellfyllningen i kakformen och bred ut med en slickepott. Låt stelna.
Smält den mörka chokladen och bred över fyllningen. Smält vit choklad och spritsa i mönster över den mörka chokladen. Använd spetsen på en tandpetare att rita med.
Låt stelna och skär i rutor.
...jag rekommenderar att laga dubbel sats och använda en hel plåt...

Receptet kommer från boken 'Choklad' (Parragon Books 2004) som jag fick i julklapp. Som det vattnades i munnen då jag bläddrade i den - jag tror jag vill pröva på alla recept i hela boken!

*** *** ***

Morsdag firade vi ju för ett tag sedan redan; men man kan faktiskt laga de här rutorna också vid andra tillfällen. :) Goda är de!

Jag har tagit för vana att baka något till morsdag, något som är lätt att dela ut åt många, eftersom det finns så många mödrar att fira och jag försöker komma ihåg alla! De här rutorna fick mamma, farmor, styvmor, svärmor och svär-mormor smaka på. ...egentligen borde jag fört åt mina gudmödrar också, men jag hann inte så långt den här gången...

Mamma min, den viktigaste av alla, fick också några CD-skivor hon önskat sig. Vi hade en riktigt trevlig morsdagshelg, bara mamma och jag (med lite avbrott för att fira farfar också).

Inga kommentarer: