söndag 17 oktober 2010

En veckas recept

Under veckan som gått har jag varit riktigt flitig i köket; både vad gäller att kocka och att städa. ...det brukar visserligen gå hand i hand, men ååh så ren och fin ugnen min är! :)

Förra söndagen åt vi Tacoköttbullar i pepparsås!
Köttbullar med tacokrydda i köttsmeten, och så såsen:
ca 100 g mustapekka/pepparfärskost/motsvarande,
2 dl vispgrädde
salt, peppar
HP-sås
(maizena)


måndag, så man orkar med resten av veckan, blev det chokladkräm.
Receptet finns i Flera Favoriter sid 53. Om ni har smakat på jacky makupala, så kan jag berätta att det här smakar PRECIS som den mörkbruna (tycker jag) - och ser lika ut dessutom (tycker jag). Bara förpackningen som saknas.


tisdag blev det Knackkorvsgratin.
Receptet kommer från Samarbete 10.10, ni hittar receptet också på nätet här, dock på finska. (Konstigt det här, att både Birka och Samarbete ger ut recepttidning på både svenska och finska - men bara de finska recepten finns på nätet. Man tycker att det skulle bara va att klicka på nån knapp så skulle de finnas på nätet på svenska också - när de ändå är översatta.)
För att vara ärlig var receptet inte i min smak, och jag kommer inte att laga det igen. Det var gurksalladen som gjorde det för mig. Men om man tycker om gurksallad -varför inte. :)

onsdag bakade jag Brödrutor med satskatoon, och karelska piroger.
Båda receptena finns i mina kokböcker; Brödrutor finns i Flera Favoriter sid 65; jag lade bara till 2 msk satskatoon. Jag har (uppenbarligen) bakat motsvarande semlor förut, men jag förstår inte varför jag inte ALLTID lagar semlor enligt samma, fyrkantiga, modell. Det är så himla praktiskt! De är perfekt storlek att sätta en ostskiva på, perfekta att klyva och sätta i brödrosten, och framför allt så enkla att laga: bara kavla och lägga på plåten och med en degsporre dela in i rutor...

Pirogerna lagade jag lite annorlunda än det står i Lindas Favoritrecept sid 40. Jag läste att autentiska karelska piroger bara måste innehålla 50+ % rågmjöl, så jag lade till lite grahamsmjöl för att få dem mjukare. Dessutom penslade jag dem i smör både före och efter gräddningen. Receptet blev då enligt följande:




2-3 dl vatten
1 tsk salt
4 dl rågmjöl
2 dl grahamsmjöl

Fyllning:
2 dl rundkornigt grötris
4 dl vatten
6 dl mjölk
1 tsk salt

Margarin för pensling (ca 125 g)

Äggsmör:
2 hårdkokta ägg
100 g margarin
250 grader, ca 10 minuter

Koka ris och vatten ca 10 minuter. Späd med mjölken och tillsätt salt. Koka under lock på svag värme ca 45 minuter eller tills riset är mjukt och allt fått grötkonsistens, späd med mer mjölk om det behövs. Låt gröten kallna.
Arbeta samman vatten, salt och mjöl till en fin smidig deg. Platta till tunna rundlar, ca 14 cm i diameter. Borsta bort mjölet på degrundlarna och bred på ca 2 msk fyllning. Vik upp kanterna. Pensla dem med smör och grädda dem i ugnen. Pensla pirogerna igen när de tas ut ur ugnen. Pirogerna ska svalna och mjukna en stund.
Hacka de hårdkokta äggen och blanda dem med margarin och servera äggsmöret till pirogerna.

Slutligen, igår - lördag, lagade jag som utlovats i tidigare inlägg muffins enligt recept ur nyaste Me Naiset. Banan-toffé cupcakes blev det, och de var verkligen något extra att förgylla en lördagkväll med. Banan, toffé (omar-godis de facto!), choklad - vad mera kan man önska sig?
...i receptet stod det att man kan använda omar eller alku, men de hade inte alku i Wiklund så beslutet var enkelt. Baserat på färgen på bilden tror jag dock att de använde alku i tidningen... Men, som de som känner mig vet, så har jag en förkärlek till just Omar...

2 kommentarer:

Unknown sa...

Kan du inte komma hit och laga mat en vecka?

Linda sa...

Jaa-a, om jag får en liten söt hjälpreda till förfogande så kan jag säkert låta mig övertalas. :) (Skulle inte vara förvånad om jag övertalas till vad som helst då!)

Tack för tipset om feta-ostens dag förresten! ...måste i nåt skede ha ett inlägg om alla mat-dagar som jag hittat efter Flera Favoriter. Och mera blir det! :D