torsdag 7 januari 2016

Kärleksvantar

Julens hemligheter del 6
Sista delen av mina egenhändigt tillverkade julklappar.


Den självklara julklappen till de nyförlovade och kära måste naturligtvis vara parvantar
Inget må skilja dem åt, inte ens kölden! :p

Jag har antagligen sett bilder på dylik vante någonstans, men något direkt mönster hade jag inte att utgå ifrån. Istället utgick jag från Novitas "persuslapanen", och gjorde sedan nödvändiga förändringar:

Den vita är stickad enligt mönster, kvinnostorlek, den beige stickad enligt mönster, mansstorlek. Jag valde vantar med kiltumme, så att de ska passa på båda händerna och inte vara någon skillnad om man håller älsklingen i vänster- eller höger hand.
Skaften till parvanten är också stickad enligt grundmönstret. Efter att ha stickat skaften skilt för sig lade jag naturligtvis ihop dem för att fortsätta; jag stickade en sticka från var vant ihop med varandra för att "binda dem samman". Sedan var det bara att fortsätta som vanligt, jag gjorde dock denna randig (4 varv per rand) och ta ihop som vanligt i toppen - det var bara mera maskor än för de enskilda vantarna. 

Eventuellt kommer det foton på vantarna i användning senare, annars får ni använda er fantasi.
Jag vet i alla fall att de är flitigt använda redan! :)

Inga kommentarer: