lördag 2 januari 2016

Varde ljus

Julens hemligheter, del 4

Tyvärr har jag ingen snygg bild på detta projekt (jag föreställer mig iaf att jag brukar ta bättre bilder), utan det här är fotograferat lite "mitt i".

Vi har stöpt ljus!

Vi samlade ljusstumpar i ett år ungefär. Jag plockade sedan ut de som matchade varandra i färg något så när, och smälte i en o-öm kastrull (som det inte gör nåt ifall man inte får ren....). Vi hade också hittat lite diverse udda glas (har man inte hemma hittar man på loppis för en billig peng), och köpt vekar från adlibris. Du behöver också en kanna/flaska och en tratt. Vi klotta och rådda lite först, men vi märkte att man gör så här:

1. Smält ljusen på låg temperatur i kastrullen. Det går snabbt.
2. Fäst vekarna i bottnen på ljusen med sinitarra, så de hålls mitt i ljusen.
3. Häll ljusmassan genom tratten i flaskan/kannan. Du behöver inte plocka bort de gamla vekarna, de hålls bra i bottnen på kastrullen.
4. Från flaskan/kannan kan du hälla snyggt i glasen som ska hålla ljusen. (Utan att spilla allt för mycket, som vi gjorde först då vi försökte hälla direkt från kastrullen......)
5. Då de börjar stelna (10-15 minuter senare...), dra lite i veken så den är rak.  Vid behov kan man ställa någon pinne eller så tvärs över glaset för att hjälpa veken hållas rak (men behövs inte om man drar i veken i rätt läge, märkte vi).
6. Låt stelna, vi lät stelna över natten.
7. Paketera in fina julklappar, eller njut själv av dina mysiga ljus. Eller båda. :)

Inga kommentarer: