fredag 1 januari 2016

Aspens nyårs-karemeller

...och lite till...

Liksom ifjol hade vi en riktigt fin nyårsmiddag! Inte riktigt lika många rätter, men dock.

Vi skippade förrätten och gick direkt på huvudrätten; Älg-pepparbiff med klyftpotatis!
Inte illa må jag säga. 

Jag funderade av och an vad som skulle bli dessert i år, men slutligen så blev det Créme brûlée!
Jag har bloggat om det förut, och då också länkat till receptet
Så enkelt och så gott! Och väldigt festligt på nå vis.

Sist, men inte minst - nyårskaramellerna!
Jag skrev ju tidigare på bloggen att även om jag redan  gjort julgodis, såg jag ett så intressant recept i TV av Mette Blomsterberg att jag måste göra mera... Jag vet inte vilket program det var, jag har inte sökt receptet, men jag gjorde så gott jag kunde enligt vad jag sett:

1. Jag kokade en burk kondenserad mjölk för att göra dulce de leche - se nogrannare instruktioner här. Jag skrapade över kinuskin i en spritspåse och lät svalna.

2. Jag smälte choklad i vattenbad (och fick använding för mina nyinköpta metallskålar från ikea), tempererade så noga jag kunde. Totalt använde jag ca 2 plattor hushållschoklad, men det räcker om man smälter hälften i det här skedet.  (Jag brukar bara se till att jag smälter hälften av chokladen, och rör i andra hälften, så brukar det bli bra.) Jag fyllde mina chokladformar jag fick i julklapp ifjol (sådana här) såg till att det inte fanns luftbubblor ("dunkade" de i bordet) - och hällde tillbaka chokladen i skålen. Då blir det ändå så mycket choklad att "ytan" av formarna är täckta. Sedan lät jag chokladen stelna. (Rumstemperatur fungerar bra om den är rätt tempererad - Mette lät sina stelna upp och ner så att chokladskalen skulle bli så tunna som möjligt.)

3. Jag spritsade dulce de leche i "chokladgroparna". Se till att kinuskin inte kommer för högt upp i pralinerna, då bottnen ännu ska utanpå, och pralinerna blir snyggast om man kan dra en skrapa över formen så att bottnen blir raka.

4. Jag smälte/tempererade mera choklad, hällde över pralinerna, drog jämt över med skrapan. Sedan lät jag chokladen stelna i formarna.

5. Jag knackade ut chokladen ur formerna, smakade och njöt.

Senare på kvällen blev det nyårsfiras med familjen, tortillas, raketer, nyårslyckor osv. Och, vi njöt av choklad - både Aspens nyårskarameller och annat smått och gott.

På bilden ovan syns våra nyårslyckor; till vänster min och till höger makens. Hjälp att tolka tages nyfiket emot. :)

Inga kommentarer: