lördag 30 januari 2016

Nu är det rökta fläsket stekt

Det har blivit mycket pyssel i köket på sistone. Jag kan därför dela med mig av ännu ett menyförslag, något mera arbetsdrygt än den det förra (den supersnabba men lika delikata squash-pastan), men väl värt besväret. Ingen annalkande katastrof, som ordspråket betyder. (Tror fläsket var rökt, det var i alla fall inte kokt....)

Jag har nämligen lagat kroppkakor. Jag gjorde exakt som mamma lärt mig, dvs som jag visat på bloggen i ett tidigare inlägg. Som sagt, det är värt att stå en stund i köket en stund för att smaka dessa läckerheter (det är väl oftast kul att stå i köket oberoende?) Och så länge tar det inte heller. Mycket smakligt!

En klassisk dessert till en klassisk måltid? Här blev det pannkaksmuffins med äpple (vilket i princip innebär att hälla pannkakssmeten i muffinsformar - svårare än så är det inte). Dem gjorde jag så här:


Pannkaksmuffins med äpple

(6 st)

1½ dl mjölk
2 ägg
1½ dl vetemjöl
1 msk socker
½ tsk kardemumma
½ nypa salt
2 msk flytande margarin
1 äpple + smör, kanel

225o, ca 30 minuter

Blanda mjöl och ägg i en bunke, vispa i de sinsemellan blandade torra ingredienserna. Ställ smeten svalt, låt svälla i en halv timme. Ringla lite fett i muffinsformarna. Fördela smeten i formarna. Grädda. Pannkakorna pöser i ugnen, men lägger sig då du tar ut dem. Tvätta och tärna äpplena. Stek äppeltärningrna i lite fett i en stekpanna och tillsätt en doft av kanel. Fyll groparna i pannkakorna med äppelblandningen och servera varma med glass eller vispad grädde.

Inga kommentarer: