måndag 18 januari 2016

Gott & blandat

Den här helgen har bjudit på en hel del läckerheter. Bl.a. detta:

Operasmörgås
Ett rostat bröd, en köttfärsbiff, ett stekt ägg (gärna stekt bara på ena sidan med gulan något rinnig, möjligen också kryddsmör / en ostskiva), i det här fallet serverat med klyftpotatis. Jätte gott! Och en lite annan variant på köttfärs en "bara" köttbullar eller köttfärsbiffar.

Banan-kladdkaksmuffins
En favorit hemma hos oss. Om jag inte vet vad jag ska laga, men jag vill laga något, är det mycket troligt att det blir dylika muffins. Ni har ju sett dem förut, i olika varianter. Alltid lika fantastiskt! Denna gång var det ju extra festligt, när jag sökte fram de här fina muffinsformarna med "rekvisita". Så ska en söndag se ut! :)

Chips
En självklar del till fredagsmyset? Ni vet säkert alla att jag är en riktig chips-fantast! Dessa är dock hemgjorda, då jag råkade stöta på det här receptet för att göra chips i mikron. Potatis, olja och salt har man ju alltid hemma. I vår mikro rymdes det skivor av en potatis i gången, det ni ser i skålen (stor som en dippskål) är resultatet av totalt två potatisar = 2 ggr i mikron á 5 minuter. Det är med andra ord en nyttigare variant på många sätt: mindre olja, bättre olja, mindre salt och betydligt mindre mängd överhuvudtaget

Inga kommentarer: