söndag 24 januari 2016

Ett misslyckande

Jag minns att det någon gång var tal om att jag borde ha en blogg vid namn "Min misslyckade matblogg", eller något liknande. För sanningen är ju den, att ju mera man prövar på i köket, desto mera misslyckas man också. Det blir inte bra varje gång. Och så ska man ju reta varandra lite också, varav kommentaren om bloggen. Oftast visar jag ju vad jag lyckas med, så klart. 

Jag kunde välja att visa endast den här bilden på min smoothiekaka. Det ser ju helt okej ut. Och jag kan ärligt säga att den var riktigt god. Jag gillar idén till kakan; bara nyttiga ingredienser känns det som; frukt och bär, yoghurt, lite digestive-kex. Men som ni förstår, vad det något som gick fel....

...jag kan nämligen också välja att visa den här bilden. Bilden ovan är den enda godkänt snygga biten jag lyckades rädda. Och det här skrapade vi sen ner i en burk, går ju att äta, men ser som ni förstår inte ut som tänkt.

Vad gick då fel, trots att jag följde receptet till punkt och pricka? Det ser ju inte ut som i receptet... När jag googlade hittade jag både en och annan som lyckats laga smoothiekaka. Jag hittade både en och annan som lyckats med smoothiekaka när jag bloggade. (Den andra hade länkat till samma recept, den första länkade inte till något recept, men ser ju i övrigt likt ut förutom dekoren.)

Jag lutar åt att det var något fel med gelatinbladen, eller borde man kanske haft mera? Öppnade nämligen en ny påse gelatinblad, datumen är okej kollade jag, men kanske de förvarats tokigt? Nyfiken att laga något annat med gelatinblad för att se om de funkar där... Eller borde jag haft mera gelatin? Eller vad annat kan det vara? Smaken är som sagt bra, det är konsistensen som är problemet...

Inga kommentarer: