söndag 4 mars 2012

Heja heja pappa!

...ropar vi idag, då han skidar Vasaloppet!! Far min förstår ju inte att han blir äldre, så han får säkert sitt bästa resultat hittills, ska vi tro! Kanske han hade rätt då han påstod att han fyllde 35 år tidigare i månaden! Frågan är ju hur det påverkar mig då; jag vill kanske inte närma mig 30, men vill jag vara 8 igen? Tja, hellre det än 14, i och för sig - men jag är egentligen rätt så nöjd som läget är, när det kommer till kritan.


Tyvärr kan ni inte känna igen honom i TV på mössan jag stickade åt honom till födelsedagen, för han har säkert en annan mössa på, som minskar vindmotståndet, eller förser han med energidryck/blåbärssoppa så han slipper stanna överhuvudtaget, eller kanske en som effektiviserar "stavningen" eller någon annan finess. Man vet aldrig vad farsgubben hittar på...


Men efter att han skidat loppet, tycker jag han gjort sig förtjänt av en Yömyssy / Nightcap, som var tanken med födelsedagspresenten. (Det ser ni ju på bilden?) Här skiljer sig ju det svenska språket från både finska och engelska, eftersom Yömyssy / Nightcap betyder sängfösare, men man kan inte säga att man tar sig en nattmössa (den ordagranna översättningen) på svenska. Däremot, så vet vi ju alla att om man tar sig en sängfösare för mycket så är det lätt hänt att man börjar prata i nattmössan. Och 35-åringar har kanske ännu inte lärt sig var gränsen går, eller? (27-åringar däremot....)

Lycka till pappa (även om jag vet att du inte ser det här före du skidar) - heja heja heja!


PS! Mönstret ja! Jag använde samma som till Linus hängmössa, vilket ni hittar på bloggen här. Vuxen storlek förstås (han är ju ändå hela 35 år), och jag tänker mig att han kanske har kanten uppvikt så det är mindre "häng" (vilket annars  Linus, 8 år, tyckte om) - men det beror ju på hur cool och ungdomlig han är, förstås. :)

PS 2! Ibland märks det ändå att jag är språklärare och inte bara en handarbetsfanatiker. Jag tänker på funderingar kring uttryck som yömyssy / nattmössa / nightcap. Vad skönt. Att jag inte valt fel bana i livet menar jag. :)

** tillägg kl 10.00 ***

Även Elis hejar på farfar (klicka på länken). 

Inga kommentarer: