torsdag 13 januari 2011

Hängmössa till en som hänger med

Passligt till Tjugondag Knut (när julen ska ut - som vi alla vet) skall jag lägga upp mönstret till den sista av julklapparna! Den julklappen for av ett sammanträffande till den tomten jag berättade om i det allra första julklappsinlägget - han som sorterade julklappar enligt mjuka och hårda paket!

Lyckligtvis så passade det i det här fallet bra med ett mjukt paket! Jag, min gammelmodiga stickande tant, hade tur i oturen och lyckades nämligen sticka en så  modern mössa. Jag hade tänkt att kanten skulle vara uppvikt på den ribbstickade mössan, för en rundad möss-modell, men jag fick lära mig att är kanten närvikt blir det lite häng - och det är super!

I mönstret nedan demonstrerar Herr Nilsson det gammelmodiga sättet - eventuellt kanske det moderna sättet kan demonstreras senare, när jag frågat lov om det.

Inga kommentarer: