tisdag 25 januari 2011

Surt sa räven

Jag har för första gången bakat bröd på surdeg, inklusive lagat surdegen och allt från scratch! Jag fick Köksalmanack 2011 till julklapp, och bläddrandes i den läste jag en artikel om Surdegsbröd ('Värt varenda minut' av Martin Johansson'), vilket påminde mig om min julklapp ifjol, nämligen Surdegsbröd av Martin Johansson! I boken stod det lite mer utförligare om hur man bakar, samma recept fanns i båda, och i almanackan tipsades också om Martin Johanssons blogg Pain de Martin. Hur som helst tänkte jag: Nu är det dags! Jag gjorde först en rågsurdeg, och bakade sedan baguette på det! Nedan kan resultatet (och kokboken) beskådas!


De blev lite blekare än baguetterna på bild i boken (kan det bero på att jag inte stoppade in isbitar i ugnen som det stod? Men det stod att det var för knaprig yta - och jag behöv inte knaprig yta), men gott smakade det. Enda problemet är, trots att det var goda - hur ska vi äta upp 6 stycken baguetter innan de torkar?

Inga kommentarer: