måndag 24 januari 2011

Borta bra, hemma gradu! ;)

Föregående helg tycker jag var, enkelt uttryckt, STRÅLANDE! Den var god för så väl kropp & själ: Jag hann med skidtur i vackert landskap, svettig body combat, god mat, många uträttade ärenden - och framför allt många skratt!

Kameran var tyvärr inte med under skidturen (men rådjuren i Snappertuna är skyggare än renarna i Lappland, så det skulle väl inte blivit så bra bilder i alla fall), men den var med under matlagningen, så nu skall jag visa (rättare sagt: mamma ska visa) hur man lagar Kroppkakor, som jag åt för första gången.

Kroppkakor á la mamma
ca 12 medelstora potatisar
1-2 lökar
ca 300 g palvat fläsk eller bacon
(1 ägg)
3 dl vetemjöl
smör, salt, kryddpeppar


Koka potatisen mjuk. Skär fläsk och lök i små tärningar och knaperstek. Krydda med salt och kryddpeppar.
Mosa potatisen, blanda ner vetemjölet i moset, salta. Lägg eventuellt till 1 ägg. Forma bollar av moset (ca 5-6 cm/diameter), gör en grop och fyll med fläsk-lökblandningen, täpp igen hålet. Stek bullarna jämt runtom så du får vacker yta.

Vi repeterar:
Forma bollar av moset, gör en grop och fyll med fläsk-lökblandningen, täpp igen hålet.

Stek bullarna jämt runtom så du får vacker yta.

Tadaa! Resultat! (Servera med lingonsylt!)

Efter denna mättande måltid rekommenderas soffläge, gärna med stickning och något intressant att titta på. Får jag rekommendera det första stick-programmet i TV jag vet om i alla fall? Neulontakerho kommer söndagar 17.30 på liv; ni hittar det också på ruutu.fi (sök under listaa sarjat, neulontakerho). Kanske inte världens bästa program om jag ska vara ärlig - men det är stickning - jag tänker titta på det igen! Se själva, och säg vad ni tycker?

...men nu var ja alltså hemma igen, och gradu som gäller... :( Nåja, hemma är nog ändå bäst, trots gradu och strålande helg borta. :)

Inga kommentarer: