lördag 25 maj 2013

Tack för bordet -kex!


Dessa "tack för bordet" -kex har jag bakat, ja ni förstår ju, som tack för ett bord jag fick av mammas arbetskamrat. Jag skulle få det, väldigt snällt - uppskattas massor, men något vill jag ju ge för att visa min uppskattning! Detta bord kommer att bli pricken på i:et i min fantastiska garderob i mitt vackra hus! Jag gillar att det går att justera spegeln, som kommer att få ytterligare assistans från en "fräck spegel" (ikea) så att jag lättare ser håret också bakifrån när jag gör mina frisyrer. Det kunde inte bli bättre! (I spegeln ser ni också en del av hyllan Algot - gillar namnen de har på ikea...)

Förutom "tack för bordet" -kex lagade jag motsvarande "tack för städhjälpen" -kex åt mor & styvfar, som slet och knogade föregående helg. Hela helgen tog det, många timmar varje dag, med lite paus lördagkväll för att fira styvfar med bl.a. bowling (lyckat!). Denna helg är det packning som gäller! :)

Receptet för dessa kex, även kallade White Chocolate Chip Cookies - som är goda i andra sammanhang också, hittar ni i Leila Lindholms "A piece of cake" (igen - också bl.a. visat Pecan Banana Bread och New York Blueberry Cheesecake från denna bok). Receptet hittar ni här, om ni inte skaffat boken - än!...jag böt dock ut rivet limeskal mot rivet apelsinskal, och ignorerade ingefäran. När jag gräddade kakorna hade jag dem i muffinsformar, så att de inte skulle flyta ut så mycket, blev mera lyckat än till morsdag (sa ju att de passar i andra sammanhang också!) då jag inte gjorde så.

De mörka chokladkexen ni också ser på bilden, har ni sett förut i det här inlägget (inklusive recepthänvisning). 

Inga kommentarer: