fredag 24 maj 2013

Köksgardiner på gång!

Jag har nu sytt mina första köksgardiner (kappa)! Detta inlägg kommer delvis att vara en påminnelse för mig själv *hur* de ska sys, för jag kommer högst antagligen att sy många fler par gardiner än - dels för att jag tvivlar jag kommer att hitta färdiga gardiner som passar mitt köksfönster, dels för att - varför skulle jag inte sy själv?

Det ena köksfönstret är långt, så jag var tvungen att sy ihop flera tygbitar för att göra en lång tygbit.
1) Sy ihop tygbitarna. Kolla så att rutmönstret stämmer överens. 
2) Pressa
3) klipp hälften av den ena sömnsmånen
4) vik den andra sömnsmånen över
5) sy en rak söm över. Tadaa! Diskret "ihoplappat".


Sedan fållas alla kanterna på gardinen. Sido-kanterna och den nedre kanten kan vara ganska smala. Följ rutmönstret - raka kanter... Se till att det fållas lika på båda gardinerna så att de matchar varandra.


Den övre kanten blir bredare. Där sys dessutom två sömmar - mellan de två sömmarna träder man gardinstången (om man har en sådan stång - vi har, uppenbarligen - daa-a), ovanför det blir en dekorativ frill.

Tadaa! Färdigt!

Hur gardinerna ser ut i vårt köksfönster undrar ni? Det undrar jag med! Jag väntar med iver på att flytta in i vårt hus och få hänga upp mina fina köksgardiner! Den som väntar får se, det gäller även er som läser min blogg! Flytten börjar i små steg IDAG!




Inga kommentarer: