lördag 11 oktober 2014

Fisk-tema!


Ni missade väl inte att fira Finlandssvenska matkulturensdag på torsdag? Det är mycket att hålla reda på så här på hösten, den här veckan har vi ju också firat äggets dag och I love yarn -day - nämnt i ett tidigare inlägg. Förra veckan firade vi ju, som nämnt på bloggen också det, kanelbullens dag.

Årets tema är fisk! Varje år lyfter Marthorna, som instiftat dagen, fram ett tema, en råvara eller dylikt som speciellt berör vår lilla "ankdamm" som man säger.

Ni som känner mig vet att fisk inte hör till favoriterna, men vuxen som ja nu blivit till slut (....?) vet jag att det är hälsosamt och försöker leva som jag lär (ja bokstavligen, jag undervisar ju i både hussa och hälsokunskap) och äta fisk emellanåt. Det sägs ju att smakar man på något tillräckligt många gånger lär man sig tycka om det till slut, och dra mig baklänges - undrar om inte det också är rätt! Vi prövade på ett nytt recept här hemma nyligen, nämligen Torsk med frasigt täcke och citronsås, och det är fullt möjligt att det var den godaste fisk jag ätit! Jag har för övrigt prövat på många ICA-recept på sistone, och om jag inte missminner mig har alla varit goda.

Än är det inte för sent att fira finlandssvenska matkulturens dag! ....eller att lära sig äta fisk.... Gör det ni också! :)

Inga kommentarer: