lördag 4 oktober 2014

Mikaelimarknad & kanelbullens dag!

Till vänster: Försäljningsstånd på rad
Till höger: "Gula huset", huvudbyggnaden.
Till vänster: Ladugården, var det idag var caféverksamhet med väldoftande soppa och delikata våfflor.
Till höger, det omtalade fina "nybygget". 

Idag var jag för första gången på Mikaelimarknad "här i byn" (detta firas naturligtvis i närheten av Mikaelidagen....), i sällskap av mamma som också tagit bilderna ovan. Det föll sig förstås naturligt att det var dags att ta sig en titt, även om det inte var en arbetsdag för mig i och med att jag jobbar i två skolor - men det var verkligen värt en visit. Det verkade också många förstått i det soliga vädret. Det var också ett utmärkt tillfälle att njuta av den vackra miljön, något som kanske undgår en ibland i den hektiska vardagen...


Väl hemma tillbaka dukade jag fint med min nyinköpta duk och skar upp mitt nyinköpta bröd (med lingon och aronia - väntar på att min egen aroniahäck skall växa till sig....). Detta serverade jag till Squash-soppa och Quiche Lorraine. Inte så illa.... 

Den goda soppan gjorde jag så här:

1 (500 g) squash
½ (100 g) purjo
3 potatis
1 msk olja
7 dl vatten
1 buljongtärning (grönsaks)
1-2 vitlökskluftor
1 tsk basilika
3 msk vetemjöl
2 dl mjölk
100 g färskost med örtsmak
½ tsk salt
Gräslök

Skölj och skär squash och purjo i mindre bitar. Skala och skär potatis i bitar. Bryn purjon i lite olja, tillsätt vatten och koka upp. Tillsätt buljongtärning, vitlök och potatis. Låt koka ca 5 minuter. Tillsätt sedan squashen och koka den mjuk. Puréa och smaksätt. Blanda mjölet med lite vatten och häll i soppan under omrörning. Låt koka några minuter. Smält i färskosten (och dekorera). Servera med färskt bröd


....och det viktigaste av allt, just idag, var förstås kanelbullar till efterrätt! Det första jag gjorde imorse när jag vaknade var att baka - för idag firar vi ju faktiskt också kanelbullens dag. Hurra, hurra, hurraaa! Tydligen 15:e året detta firas nu. 

Inga kommentarer: